sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבקריו . בחלק השני והשלישי של הספר נסקור את תוכן ההרצאות של דליטש ואת הרקע להן , נתאר את השתלשלותו של הפולמוס העצום שעוררו , ונסקור את התגובה היהודית עליהן . נקדים ונאמר שמרדכי ברויאר , חוקרה המובהק של הניאו אורתודוקסיה היהודית בגרמניה , רואה במערכון ההיתולי ביטוי לאנחת הרווחה שעלתה מהמחנה הזה ; ביטוי לאמונתו כי הטענות נגד התנ"ך שהציג דליטש בהרצאותיו , ואשר עוררו הדים רבים , התגלו עד מהרה כלא יותר מאשר "בועות סבון" ו"מגדלים פורחים באוויר" מבחינה מדעית . לכן נדמה היה לניאו אורתודוקסיה , שאין צורך לגייס עוד תגובות אפולוגטיות ומלומדות מהסוג שראו אור בעיתונות של הניאו אורתודוקסיה היהודית בגרמניה מיד לאחר ההרצאה הראשונה , ואפשר מעתה להסתפק בלעג ובהתקלסות שאפיינו גם חלק מן התגובות במחנה הנוצרי . קריאת המחזה , כתב עיתונה של הניאו אורתודוקסיה , האיזראעליט , ( Der hraelit ) שהקדיש מקום רב לסקירת הפולמוס , "מומלצת לכל מי שהרופא ציווה עליו להבריא באמצעות הצחוק . " נראה היה , שידה של היהדות היתה על העליונה בקרב שניטש בכמה שדות עיון ומחקר ( תיאולוגיה , חקר השפות , חקר הדתות , ארכיאולוגיה ועוד , ( והיא יכולה לשאוב אופטימיות מניצחונה : היהדות יצאה מן הפולמוס ברווח גדול , שכן הפרכת הטענות של דליטש חיזקה את האמונה בברית העתיקה ( des Alten Bundes ) בין ישראל , עם התנ"ך , ובין אלוהיו , ואילו ההשוואה עם התרבות הבבלית רק חיזקה את ההכרה בעליונותה של אמונת ישראל ובשליחותה . ההלעגה הפומבית על דליטש ראויה לציון , שכן דליטש לא היה רק מלומד בעל מוניטין גדול , אלא גם חביבו של הקיסר וילהלם השני . הסיבה לכך שאפשר היה להציג ללא חשש את המערכון ההיתולי היתה שמלומדים ואנשי דת גרמנים פרסמו מאות ספרים , חוברות ומאמרים נגד דליטש , ומשום שהקיסר עצמו , כפי שנראה בהמשך , הביע הסתייגות מכמה מרעיונותיו . ואולם , העובדה שהמערכון ההיתולי הזה הועלה על הבמה ביום חגו של בית ספר אורתודוקסי , מלמדת לא רק על הצורך של הניאו אורתודוקסיה היהודית בגרמניה לגונן על התנ"ך מפני ההתקפה עליו החמושה בממצאים ארכיאולוגיים מהמזרח הקרוב הקדום , אלא גם על כך , שהדעות הכופרות חדרו גם לבית הספר האורתודוקסי . יתרה מזו : בניגוד למה שנרמז בדברים על אנחת רווחה שנבעה מן הביטחון בכך שטענותיו של דליטש הופרכו עד היסוד ועברו מן העולם , אנחת הרווחה היתה בהחלט מוקדמת . המסך לא ירד על ההתקפה על התנ"ך ולא נעלמו השאלות שדליטש עורר בפולמוס בבל והתנ"ך מסדר היום האינטלקטואלי היהודי ( והנוצרי ) במאה השנים שעברו מאז . המסקנות הרדיקליות של דליטש נדחו , אבל התקבל הרעיון שאי אפשר להבין את התנ"ך במנותק מן ההקשר התרבותי הרחב שלו . לא מפליא אפוא שבספרות היהודית בת הזמן נכתב הרבה על מתקפה ( Angriff ) על התנ"ך , או על מלחמה ( Kampf ) המתנהלת נגדו - ובעדו . בפולמוס בבל והתנ"ך נעשה שימוש רב בלשון המלחמתית הזאת . האיזראעליט תיאר את הפולמוס כ"מלחמת הלוחות : " מלחמה בין Tafelrrn ובין : Tafekherrn מלחמה בין שני לוחות הברית " , שנכתבו בסיני באצבע אלוהים" ובין לוחות "זעירים , מעופשים ,

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help