sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השאיפה לכונן זהות המקושרת לטריטוריה ולתרבות מקומית יצרה את תופעת הכנעניות , שהיתר הביטוי הקיצוני למגמות של "דור בארץ . " היה קשר כמעט מובן מאליו בין הדמות האידיאלית של הצבר לבין האתוס של תנועת העבודה . האתוס של תנועת העבודה הוא שקבע את הערכים , את המערכת המוסרית , ונתן לחוויה הקיומית הסבר ומשמעות , החורגים מן ה"כאן ועכשיו . " ההשפעה המכרעת שהיתה לאתוס של תנועת העבודה על הזהות היישובית הקולקטיבית באותם הימים ניכרת בכך שזרמים בציונות , שהיו רחוקים מן התפיסות החברתיות ואף הפוליטיות שלה , אימצו אף הם תפיסות בדבר יתרון הערך של החלוץ המתיישב הלוחם , וזיהו אותו בדמותו של חבר הפלמ"ח . התרבות ( שירה , ספרות , תיאטרון ) נתנה את הגושפנקה שלה לזיהוי אינטואיטיבי זה על ידי הצגת הקיבוצניק ואורח החיים הקיבוצי , ובמיוחד ערכי העבודה הפיסית ובחקלאות דווקא , השוויון , הפשטות , ההסתפקות במועט , המסירות לענייני הכלל , כיצירה הנעלה ביותר של החברה היישובית . אם "זהות קולקטיבית" היא אחת המראות , שבהן משתקפת הדמות האידיאלית שבה חברה מדמה לראות את עצמה , אזי מתבקשת השאלה , מתי חדלה זהות קולקטיבית מסוימת לשקף את מערכת הנורמות והאתוס של החברה , וכיצד אנו מבחינים בהפצעתה של זהות קולקטיבית חדשה . לכאורה , שינויים דמוגרפיים אינם מחייבים שינויים בזהות : הלא מלכתחילה מוסכם עלינו שהזהות הקולקטיבית אינה משקפת מציאות , אלא ערגה . אבל אם השינויים הדמוגרפיים מביאים עימם שינויים בתרבות , ראייה אחרת של העולם , החברה ומערכת הזיקות של היחיד לחברה , אזי מן הסתם תופיע גם זהות קולקטיבית חדשה . השינויים הגדולים בחברה הישראלית התחוללו בשנות החמישים , עם בואה של העלייה ההמונית . השינויים התודעתיים , שגורמים לשינוי בזהות הקולקטיבית , באו אך שנים רבות לאחר שהתרחשה המהפכה הדמוגרפית . שכן תחילה , כדרכם של מהגרים בארץ חדשה , התאמצו העולים לסגל לעצמם את הזהות הקולקטיבית המקומית . רק לאחר זמן , כאשר עברו את שלב הקליטה ויסוריו , התעוררו לתבוע לעצמם ביטוי משלהם . אל מול הזהות של "דור בארץ" שהמשיכה להתקיים , החלו להסתמן זהויות משנה , שלא טענו לכתר "הזהות הקולקטיבית , " אלא ערערו על

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help