sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המכני של זהויות חלקיות לכדי זהות משותפת הוא אכן "זהות קולקטיבית . " עתים נדמה שכל הנפיץ להגדיר "זהות קולקטיבית" איננו אלא נסיון סרק , הבא לתאר משהו שאיננו קיים אלא במוחם של החוקרים . שכן מאחורי ההגדרה של "זהות קולקטיבית" חבויה הנחה סמויה שקיים דגם אידיאלי של זהות ומתפקידנו לחשוף את תבנית היסוד הזו . הזהות הקולקטיבית האידיאלית איננה צירוף קונקרטי של תכונות וזהויות חלקיות הקיימות בחברה , אלא תבנית הדמיון שאליה החברה שואפת להידמות , שאותה היא רואה כתבנית הרצויה ביותר . התכונות המיוחסות לאותה "זהות קולקטיבית" הן התכונות המקובלות באותה החברה כתכונות הרצויות , גם כאשר במציאות הן מאפיינות מיעוטים קטנים בלבד בתוכה . במלים אחרות , הזהות הקולקטיבית היא במידה רבה השתקפות של האתוס והנורמות הרווחות בחברה בתקופה מסוימת , ולא בהכרח משקפת את זהויות המשנה באותה החברה . אתוס ונורמות אינם חרותים בסלע . הם משתנים עם השתנות המציאות הקיומית או הפסיכולוגית התרבותית . לפיכך , אפשר לעקוב אחר שינויים באותה תבנית אידיאלית , שהיא "הזהות הקולקטיבית" של החברה . תהליכי שינוי אלה רוויים במתחים חברתיים ותרבותיים , כתוצאה מהתנגשות בין מערכות ערכיות שונות , המבקשות לשמר את הזהות הישנה , או לכבוש לעצמן מקום מוביל בחברה . ראשיתה של המאה העשרים בהתנגשות בין שתי זהויות יהודיות , שגם הן התפצלו לזהויות משנה : היהודי המסורתי והיהודי המודרני . הופעתה של תנועה לאומית יהודית היתה מלווה בהופעתו של " היהודי החדש" ( ראה : "המיתוס של היהודי החדש"א האתוס המנחה של "היהודי החדש" היה אתוס חילוני , מהפכני , שהיה מושתת על מערכת ערכים חדשה , על זיקה בין היהודי לארץ מולדתו ההיסטורית , על נורמות התנהגות חדשות בין יהודים לבין עצמם ובין יהודים לגויים " . שלילת הגלות" היתה שלילת הזהות היהודית הישנה , שהתגלמה בעיני מבקריה בחברה היהודית המסורתית ביחסי תלות של היהודי בלא יהודי , במעמד של נחיתות בקרב החברה הסובבת , ובמכלול תכונות שאפיינו את היהודי ביחסו לעצמו , לחברתו , לסביבתו הפיסית , וביחסו לעולם הגדול > ראה : " אנטישמיות וציונות " ; " בךגוריון והתנ"ך : יצירתו של סיפר היסטורי " ; " אורי צבי גרינברג - אפוקליפסה עכשיו . ( " הציונות

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help