sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

השינויים במוקדי השיח האינטלקטואלי הביאו לבחינה מחודשת של מוקדי השיח ההיסטורי . בקובץ מאמרי הקודם , ההליכה על קו האומק ( ספרית אופקים , עם עובד , ( 1989 , אחד הנושאים המרכזיים היה ההתמודדות של הציונות הסוציאליסטית עם עולם המהפכה . ספר זה , לעומת זאת , אינו עוסק בנושא זה כלל . בבלי דעת נמנעתי מלשוב לנושא , שאך לפני עשור נראה כה חשוב ומרתק , ואילו היום קשה להסביר לסטודנטים את עוצמת השפעתו בעיצוב המאה העשרים , ובעיצוב פני החברה והתרבות היהודית בארץ ישראל . לא במקרה , החוט המקשר בקובץ הנוכחי הוא הנסיון לבחון בעיות של זהות : זהות של היחיד , זהות של הקולקטיב , ומערכת היחסים ביניהם . כאשר תמונת העולם הדומיננטית הופכת לפתע לבלתי רלוונטית , יש חיפוש אחר הסבר אחר למציאות , ליחסים שלנו עם עצמנו ועם העולם הסובב " . זהות" היא מושג חמקמק , מעורפל קמעה , קשה להגדרה וניתן לפרשנויות שונות ומגוונות . השאלה "מי אני " ? שעליה מנסה ההיסטוריון של הזהות לענות , איננה נוגעת לאישיותו של היחיד כשלעצמו , שהיא השאלה שהפסיכולוג שואל , אלא ליחיד או לקבוצה בהתייחסותם למסגרת חברתית רחבה יותר . לאמיתו של דבר , כל יחיד הוא בעל כמה וכמה זהויות : הוא בן למשפחה או לשבט או לקבוצה אתנית מוגדרת : הוא חבר בקבוצה דורית מסוימת , שאיתה חווה חוויות משותפות בשנות ההתבגרות שלו , בבית הספר או בצבא ; הוא שותף לתרבות שהתגבשה במקום ובחברה שבה חי את השנים המעצבות של חייו ; הוא עבר טראומות משותפות עם אנשים אחרים . כל אחד ממישורי ההתייחסות הללו מוליד שורה של נאמנויות אינסטינקטיביות , שאינן מחייבות מחשבה מוקדמת ואינן נתונות לשיקול רציונלי . במקרים שבהם עלולים להיווצר ניגודי אינטרסים בין הנאמנויות השונות , נוצרת היררכיה של קדימויות בין קבוצות הזהות השונות שאליהן האדם משייך את עצמו : הוא מגדיר לעצמו , עתים במודע ועתים שלא במודע , מהי הנאמנות העליונה שלו , ומהן נאמנויות המשנה שלו . הזהויות האישיות המפוצלות הללו מתגבשות בדרך כלל בשנות הנעורים והבגרות המוקדמות של האדם . רק טראומות קשות ביותר עשויות לשנות את הדמות שהוטבעה , ואף זאת לא תמיד ולא בהכרח . ההגדרה הפשוטה ביותר של "זהות קולקטיבית" היא צירוף של הזהויות האישיות והקבוצתיות השונות . אך ספק אם אמנם החיבור

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help