sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > חרב היונה > הקדמה

Page:13

היישובית , היה ספר זה הופך למבוך בלתי נסבל של ניואנסים ובני ניואנסים של גישות ועמדות . הגיוון הרב שאיפיין הוויה חברתית ופוליטית זו היה עומד לרועץ למי שהיה מבקש להבחין בקווי הצמיחה של האתוס הלאומי החדש . לפיכך בחרתי להתמקד באותו זרם , שאני קוראת לו "הזרם המרכזי , " ביישוב ואף בתנועה הציונית , הלא הוא תנועת הפועלים . זרם זה , שמפא"י , הגדולה והחשובה במפלגות ביישוב בתקופה הנזכרת , שימשה כלי הביטוי הפוליטי שלו , ביטא לא רק את עמדות אותם 40 ° / 0 לערך מבני היישוב שנתנו שוב ושוב את קולם למפא"י , אלא אף לצג נאמנה את השקפותיה של פריפריה ציבורית רחבה למדי . בתקופת תפארתו הוא ביטא את הקונסנזוס הציוני . הזרם המרכזי לא רק עיצב את הקו המדיני , אלא אף נורמות התנהגות של פרט וכלל , וטבע את חותמו על נפשם והלוך רוחם של שני דורות בישראל . הזרמים המשיקים לו בתנועת הפועלים , הגם שאין חולק על תרומתם הרעיונית לפסיפס הקרוי ''ארץ ישראל העובדת , " היו בעלי חשיבות משנית בכל הנוגע לעיצובה של דעת הקהל כמו גם לעיצובה של המדיניות . עסקתי בהרחבה מסוימת בעמדות של שני הקצוות - הרביזיוניסטים ונספחיהם ממחנה הימין הקיצוני , וברית שלום . אלה היו שני קצות הקשת שהתקיפו את עמדת "הקונסנזוס . " השפעתם היתה לא מבוטלת בקביעת הקווים והמאפיינים של הויכוח הציבורי . עם זאת , השפעתם על עיצוב המציאות היתה מוגבלת . יתרה מזו , כל כוחות האופוזיציה נתאפיינו בעמדות מקובעות , שלאחר שהוגדרו - לא השתנו עוד אלא במידה מוגבלת . היתה זו מפלגת השלטון , מונעת על ידי מגבלות המציאות , וכפוית על ידי תנאיה המשתנים להתאים את עמדותיה למצבים החדשים שנוצרו , שנאלצה מפעם לפעם לבחון את עמדותיה , ולשנותן לפי הצורך . היא היתה זו שעברה תהליכים של התאמה ושינוי , יסורי נפש ובחינה עצמית . לפיכך , בחינת שינויי העמדות שחלו בה , הנורמות החדשות שאימצה , הויכוחים הסוערים שהתנהלו בתוכה , יכולים ללמד אותנו יותר מכל מקור אחר על התמורות שעבר האתוס הלאומי שלנו במהלך העימות של ערכים שהבאנו מן הגולה עם המציאות שפגשנו בארץ . החומר שהוצב בבסיסו של ספר זה נאסף על ידי תוך כדי

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help