sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > חרב היונה > הקדמה

Page:12

אנסה לעקוב אחר תגובתם של אנשים למציאות משתנה : כיצד פירשו את האירועים שלהם היו עדים , וכיצד התמודדו עם התמורות המתהוות במישור האידיאולוגי , הפוליטי והנפשי . מה היו המסגרות האידיאיות שאותן עיצבו לצורך זה . מה היו הביטויים לתמורות בנורמות המנחות . מה היו הכלים שבאמצעותם הועבר האתוס המתגבש אל ציבור "צרכניו ? " כיצד "גויסו" מיתוסים , סמלים , רטוריקה ושירה , להנחלת האתוס החדשן כיצד קיבלו מושגים נשכחים מימים עברו לשד חיים חדש , והועברו מן המישור של הפשטות מפעימות , אל המישור הקונקרטי , כקווים מנחים לפעולה . מה קורה לסמלים ורעיונות , אשר התהוו וגובשו בסביבה אנושית מסוימת , כאשר הם מועתקים אל סביבה השונה ממנה . מה קרה למושגים ולסמלים אשר הושאלו על ידי דור האבות מן המאגר הלאומי האירופי , ועברו התאמה לתמונת עולמם שגובשה בגולה , כאשר הם אומצו על-ידי דור שהתחנך במציאות הארצישראלית החדשה ? מתי וכיצד הבינו "חלוצי היישוב ובוניו , " שהקמתה של מדינת היהודים תהיה כרוכה בשימוש בכוח-זו סוגיה שעמדה במוקד דיוננו . שאלה מורכבת זו חייבה סידרת שאלות מקדימות : כיצד הם תפסו את התרחשות ההתיישבות היהודית בארץ ? מאימתי היו מודעים להתנגדות הערבית , ולאופיה הלאומי ? כיצד תיארו לעצמם את עתיד היחסים בין יהודים וערבים בארץ ? מהם השינויים שחלו בתפיסתם הבסיסית בשאלה נכבדה זו , או שמא משנקבעה , לא חלו בה אלא שינויים מעטים ? אנשים וזרמים שונים הגיעו במועדים שונים להכרה שהקמתה של ישות מדינית יהודית בארץ ישראל תחייב שימוש בכוח . מה היו השלבים שייחדו את דרכו של כל זרם להכרה זו ? מה הביא להחשת או להשעיית הנכונות להעניק לגיטימציה לשימוש בכוח ? הדיון בספר נע על פני כמה מישורים : השינויים שחלים בתפיסת המציאות וכתוצאה מהם - בהתייחסויות הפוליטיות ; הדיון הערכי והאידיאי , תוך זיקה להשקפות עולם , הניצבות במבחן המציאות ; ההשתקפויות של דיון זה במיתוסים המנחים ובמסרים המשודרים ; התמורות בתמונת העולם ובהתייחסות למציאות עם המעבר מ"דור האבות" ל"דור הבנים . " אילו ניסיתי לתת ביטוי הולם לכל זרם ותת זרם בחברה

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help