sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > חרב היונה > הקדמה

Page:9

הקדמה הרעיון לכתיבת ספר זה נולד ב , 1982 בעיצומה של מלחמת לבנון . באותם ימים , כאשר סער הפולמוס הציבורי בישראל באשר לטעם מלחמה זו , צידקתה או שרידותה , פירסם ראש הממשלה דאז , מנחם בגין , מאמר , שבו יצא להגן על רעיון המלחמה היזומה , שאותו הכתיר בכותרת "בזכות מלחמת ברירה . " הכרזה בוטה זו היה בה משום סטייה ממסורת ציונית רבת שנים . עד אז , הקפידו מנהיגי התנועה הציונית ואף מדינת ישראל לשמור על תדמית של שואפי שלום , היוצאים למלחמה לא משום שהם רואים בה אמצעי להשגת יעדים לאומיים , אלא משום שהיא נכפית עליהם " . אין ברירה" - מושג זה שימש הסבר ליציאה למלחמה ומקור הלגיטימציה שלה . מאמרו של בגין סימל שינוי בקו ההסברה הציוני , בדימוי העצמי , וממילא במערכת הערכים המנחה שהסתתרה מאחוריו . הרתיעה המסורתית של המנהיגות הציונית מפני זיהויה עם ששון אלי קרב לא נבעה אך ורק מתוך ההכרה האוניברסאלית בגנותה של המלחמה ובתפארת השלום , אלא ממערכי נפש עמוקים יותר . רתיעה זו נתנה ביטוי לסלידתו של היהודי מפני השימוש בכוח . סלידה זו ביטאה מציאות היסטורית בת דורות : מאז השתלטות הנצרות בקיסרות הרומית וביתר שאת מאז התפשטות המשטר הפיאודלי במערב הים התיכון ובאירופה , ונצחונות האיסלאם במזרח התיכון , הוגבלו היהודים למעמדות שלא נשאו נשק . ידוע שהיו מקרים יוצאים מן הכלל , שבהם אמנם יצאו יהודים לקרב , והורשו לשאת נשק , אך אין במקרים ספורים ומפוזרים אלה כדי לערער את הכלל הנזכר . כאשר החלו יושבי הערים באירופה לשאת נשק ולהגן על עצמם , נפקד מקומם של היהודים משורות הלוחמים . מעמדם של היהודים הוגדר על פי כתבי זכויות , שהבטיחו להם את הגנת השלטונות . מעמד זה , שיתרונות רבים היו כרוכים בו , סימל גם את

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help