sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון הציונות כמהפכה ביסודה של הציונות מונח פרדוכס . מצד אחד , אין ססק בעומק הזיקה ההיסטורית בין עם ישראל לארץ ישראל ! לא זו בלבד שמעולם לא נעלם לחלוטין יישובה היהודי של ארץ ישראל , אלא שבכל מקומות גלותו ותקופות גלותו שמר העם על זיקתו לארץ . בתפילה ובתקווה , באורחות חיים ובמשאלות לב , היתה ארץ ישראל תמיד מרכזית לתודעה העצמית של היהודים בכל מקומות פזוריהם . אין לתאר את אורחו ורבעו של אדם מישראל בלא זיקה מתמדת זו , ולי היתה נעקרת ממסורת ישראל , הרי שהיו היהודים הופכים לעדה דתית סתס , כמוהם כעדות דתיות אחרות . יתר על כן , מפעם לפעם אף התעו ררו קבוצות של יהודים שעלו ארצה , חידשו את יישובן של ערים נשמות , והוסיפו מימד משלהם למירקם הזיקה בין עם ישראל לארץ ישראל . עם זאת , ברורכי כל עומקה ואינטנסיביותה של זיקה זו לא , שינו באורח יסודי את הווית הגלות של עם ישראל . עם ישראל לא נגאל , ארץ ישראל המשיכה לעמוד בשממונה , לא שונה המאזן הדמוגרפי של הארץ והיישוב היהודי בה נשאר שולי וקטן עד לעלייתה של הציונות המודרנית . וזהו הפרדוכס : מחד גיסא , זיקה לארץ ישראל בעוצמה שאין כדוגמתה , עד שאפשר לומר שזיקה זו עיצבה את זהותו של עם ישראל וכי לולא קיומה היו היהודים הופכים לכת דתית גרידא , ללא זהות לאומית ; מאידך גיסא , אותה זיקת לא תורגמה לתגועת המונים בעלת משמעות חברתית מאסיבית , שהיה בכוחה לקונות את מהלכי ההיסטוריה במה ששייר ליישובה של ארץ ישראל , רק הופעתה של הציונות המודרנית הוציאה פוטנציאל זה מן הכוח אל הפועל , הפכה את התקווה לממשות ואת ארץ ישראל למרכוו הממשי-ולא רק האידיאלי או האוטופי-של עם ישראל .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help