sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההכחשה . במקום לדון בשאלה אם אמנם תופעת הכחשה קיימת , ואם כן מה משמעותה , פסלו המגיבים את השאלה עצמה ובכך המשיכו את קו ההכחשה . כאילו ביקשו להוכיח את התזה שהוצגה במאמר . אחד מן הפרופסורים כתב שעל פי סקרים , רוב ה"מזרחים" בישראל ( 88 % ) טוענים שאף פעם לא חוו אפליה עדתית . הוא הסתמך על נתון זה כאישוש ל"עובדה" שאין "בעיה עדתית . " במקום לשקול אפשרות לפרש זאת כסוג של הכחשה , הסיק שזה מעיד על היעדרה של סוגיה אתנית בישראל . זו עמדה מוזרה , במיוחד לאור העובדה הסוציולוגית שהפערים בין "אשכנזים" ו"מזרחים" בדור השני ( ילידי הארץ ) לא קטנו בשלושים השנים האחרונות ובחלק מן המקרים אף גדלו ( למשל כהן . ( 1998 שיעור הסטודנטים המזרחים הלומדים כיום באוניברסיטאות הוא כרבע משיעור הסטודנטים האשכנזים . שיעורם בקרב הסגל האקדמי , בקרב השופטים , אנשי התקשורת המרכזיים , באמנות ובספרות הוא עדיין קטן מאוד ביחס למספרם באוכלוסייה . לעומת זאת , שיעור המזרחים בבתי הכלא הוא עצום . בספר זה אני מבקש לעבור מן הביוגרפיה האישית אל ההיסטוריה הקולקטיבית , ומן הניתוח האינדיווידואלי אל הניתוח התרבותי , על מנת לנתח את מנגנוני הייצוג של הסוגיה המזרחית כפי שהם פועלים במבנה הידע הקיים על החברה הישראלית . הספר אינו עוסק בקהילת המודיעין , לא באבא , לא בסבתא וגם לא באלי כהן . אבל הוא כן עוסק בטאבו וכהכחשה באתרים שבהם נפגשת המזרחיות עם ה"ישראליות . " אתרים כאלה קיימים בשפע בזירה הציבורית : בצבא , בבית הכנסת , על קו הגבול , באוניברסיטאות , בפוליטיקה , בספרי ההיסטוריה . הפרקים של הספר מציגים מפגשים תיאורטיים בין ה"מזרחיות" לבין הלאומיות בארבעה הקשרים ספציפיים.- הקשר קולוניאלי ( פרק : 1 "נקודת האפס , ( " הקשר דתי ( פרק : 2 "הדת , ( " הקשר כלכלי ( פרק : 3 "הרכוש ( " והקשרים של הפוליטיקה ( פרק : 4 "הזיכרון . ( " אחת ממטרות העל של הספר הוא הניסיון לדלג מעל משוכות קונספטואליות המעוגנות במבנה הידע הקיים על החברה הישראלית . כך , למשל , הדיון הציבורי בישראל נשען באופן מסורתי על אבחנה בין שתי צורות שיח שלכאורה אינן נפגשות : השיח העדתי והשיח הלאומי . השיח הערתי נתפש כשיח פנים יהודי המתארגן סביב החלוקה בין "אשכנזים" ל"מזרחים ; " השיח הלאומי נתפש כשיח כלל יהודי המתארגן סביב החלוקה בין יהודים ללא יהודים . המידור המפריד בין השיח העדתי לשיח הלאומי ומציג את העדתיות והלאומיות כשתי קטגוריות נפרדות ליווה את הציוניות מראשיתה . כפי שהסביר הסוציולוג גרשון שפיר , הציונות כוננה כתיאוריה של לגיטימציה פוליטית , אשר דורשת שגבולות אתניים לא יחצו את הגבולות הפוליטיים . ( 1989 ) ל"חלוקת עבודה" זו שותפים הן מי שמכונים היסטוריונים / סוציולוגים מסורתיים והן אלה המכונים חדשים . כך למשל , כאשר ההיסטוריון בני מוריס מנתח את לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים הוא אינו מזכיר את הקשר בינה לבין היהודים יוצאי ארצות ערב , למרות הרלוונטיות העצומה של האחרונים להבנת סוגיה זו ( מוריס . ( 1991 כאשר האנתרופולוגים מנתחים את מורשת יהודי המזרח ( דשן ושוקד ( 1984 וההיסטוריונים - את גלי ההגירה של

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help