sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בקיץ - 1998 כבר נעשיתי אז לחוקר מוכר של המזרחיות - מצאתי את עצמי מרצה במינכן לפני קהל גרמני על צורותיו השונות של השיח על מזרחיות בישראל בחמישים שנות המדינה . דיברתי שם על הקשר בין הפרוייקט הציוני למזרחיות , על הקשר בין ליברליזם למזרחיות ועל השינויים הבין דוריים שחלו אצל ה"מזרחים" באופני הדיבור , ההכחשה והשתיקה . אחרי דיבר מחמוד מוח'רב , פלסטיני אזרח ישראל , שהיה אז חבר סגל באוניברסיטת ביר זית . הרצאתו עסקה " באופן טבעי" בפלסטינים ובלאומיות היהודית . בתום יום הדיונים ניגש אל מוח'רב נציג בכיר של הסגל הדיפלומטי הישראלי בגרמניה ושאל בתמיהה : "היה לי ברור מאוד על מה אתה מדבר . אבל על מה לעזאזל מדבר שנהב ? כבר מזמן אין בעיה עדתית בישראל " . אמירה זו אינה ייחודית לאותו דיפלומט . היא שכיחה בזירה הציבורית שלנו . עתה ידעתי כיצד לענות לאותו דיפלומט . כתבתי את התשובה עוד קודם לכן במאמר פובליציסטי בשם "קשר השתיקה . " " קשר השתיקה" שהתפרסם במוסף עיתון הארץ , עמק בהכחשה הקולקטיבית של השאלה המזרחית , ובמיוחד בזו של השמאל הציוני ( מוסף הארץ . ( 27 . 12 . 96 , ניסיתי להסביר מתוך החוויה האישית שלי , תוך שימוש בפרמטרים פוליטיים , כיצד נוצר מעין טאבו בחברה הישראלית סביב כל ניסיון להציג את הסוגיה המזרחית במונחים פוליטיים ( להבדיל מתיאורה במונחים פולקלוריסטיים למשל . ( ההכרה של השמאל בסוגיה הפלסטינית , טענתי , אינה נובעת מאהבת המזרח אלא מן האינטרס להעביר את הפלסטינים אל מעבר לגדר , אל מקום שממנו לא יהוו איום על מה שנתפש בהגמוניה מערבית . את ה"מזרחים" בישראל , טענתי , אי אפשר להעביר אל מעבר לגדר . לכל היותר ניתן לבנות כבישים עוקפי עיירות פיתוח . הכרה ב"מזרחים" כקולקטיב ( ולא רק כאינדיבידואלים ) מחייבת ארגון מחדש של החברה הישראלית ושל הנחות היסוד שלה . בהרבה מובנים תיאר "קשר השתיקה" את ההקשר הרעיוני שבו התקיימה ההכחשה האישית שלי . פרץ התגובות הוכיח לי עד כמה סיפורה של ההכחשה אכן היווה פגיעה בטאבו חברתי . זרם התגובות , המכתבים והמאמרים נמשך כארבעה חורשים , המאמר צוטט בהרחבה בתוכניות טלוויזיה ורדיו , ותוכנו נמסר בהרחבה גם בכמה עיתונים בשפות זרות ( אנגלית וגרמנית . ( רבים הטיחו במאמר ובי עצמי חרפות וגידופים . טענו בין השאר שהמאמר זורה "שנאה " , " זעם , " ו"אנטגוניזם בין העדות" ועלי אמרו שאני " בוטה " , " קיצוני " , " פוסטמודרניסט" ו"חולה . " כמה מעמיתי הפרופסורים נזפו בי על שימוש "לא סוציולוגי" במושגים , אחרים הזהירו אותי שאני ממקם את עצמי כאדם קיצוני . מה שעורר את התרגשותם של רבים כל כך לא היה רק תוכן המאמר אלא בעיקר העובדה שהצלחה חברתית ומעמדית אינה מבטיחה שתיקה והכחשה . כל מי שחיבק אותי בחום אל לב הישראליות וראה בי "סיפור הצלחה" לא סלח לי עתה על הבגידה : שבירת השתיקה . אחד מעמיתי , יליד עיראק בעצמו , טען בתגובה ל"קשר השתיקה" שהוא מעולם לא הרגיש אפליה באופן אישי וכי הבעיה מועלית שוב ושוב בשל "היפראקטיביות" של מזרחים מצליחים כמותי , אשר "סובלים מתזזית שאין לה קץ ומחוסר מנוחה כרוני . " רוב התגובות הדגימו את עומק

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help