sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הסבירה לי ששם אביו של אלי כהן היה אמין ושם אמו סעידה , שהוא היה יהודי מצרי ושאני יהודי עיראקי . היא נהגה לעשות אידיאליזציה לעבר היהודי בעיראק , ודבקה בגרסתה גם אחרי , 1967 עת חל מהפך לרעה בייצוג ההיסטורי של יחסי יהודים ערבים . סבתא , שהגיעה מעיראק בשנת , 1950 אמרה שעקירתם של יותר ממאה אלף יהודים מעיראק בשנות החמישים , תוך מחיקת עברם , היתה ברברית . היא לא קראה את ה"תזות על הפילוסופיה של ההיסטוריה" מאת ולטר בנימין , אולם היא בוודאי היתה מסכימה עם בנימין שמנקודת המבט של הקורבן , ההיסטוריה אינה התפתחות פרוגרסיבית אלא קטסטרופה מתמדת . שכמעט כל מסמך של ציוויליזציה הוא גם מסמך של ברבריזם . בניגוד למקובל , סבתא לא ראתה ביהודים וערבים שתי קטגוריות המוציאות זו את זו . היא המשיכה לחיות בישראל כיהודייה אדוקה בדתה אך מעולם לא הכחישה את זהותה ותרבותה הערבית . אני כן . בילדותי נאבקתי בהורי ובתרבותם , שנתפשה בעיני כתרבות ערבית עוינת . המצאתי פתרונות יצירתיים כדי לסגור או להשבית את מכשיר הרדיו כשהאזינו בבית לאום כולת'ום , פריד אל אטרש או עבד אל וואהב . למרות שהמזרחיות שלי ושל משפחתי העסיקה אותי רבות , לא נתתי לה דרור . מבחינתי , לא היה זה כרטיס כניסה מוצלח אל תוך הישראליות . הכחשה הוא מושג מפתח במחשבה הפסיכואנליטית , אולם יש לו גם הקשר סוציולוגי . הרגע שבו יתברר לי שאותה הכחשה , שנתפשה אצלי כחוויה פרטית , הינה למעשה תופעה קולקטיבית , יהיה עבורי רגע של גילוי . הגילוי שחוויית ההכחשה הינה חוויה מעצבת אצל רבים מבני דורי . אלמד לא רק שהכחשה אישית עשויה להצטבר לכדי הכחשה קולקטיבית , אלא בעיקר שהכחשה קולקטיבית מולידה הכחשה אישית . באופן פרדוקסלי , הסוציולוגיה שהובילה אותי במחוזות ההכחשה בצעירותי היא אשר אפשרה לי לימים להתגבר עליה . בשנותי הראשונות באקדמיה לקח אותי העיסוק הסוציולוגי שלי אל מחוזות רחוקים ובלתי רלוונטיים לסוגיה המזרחית . את לימודי השלמתי בארצות הברית ואת עיקר מחקרי בעשור הראשון לעבודתי האקדמית הקדשתי לחקר הקפיטליזם הניהולי . אספתי מסמך למסמך על מנת לחקור את התפתחותה של השפה הניהולית מאז המאה ה 19 ואת צמיחתו של מעמד המנהלים . ביקשתי להראות שמעמד זה צמח לא רק משום שהיה נחוץ ( טענת ה"צורך ( " אלא בעיקר משום שהשכיל לעמוד בתווך ולנצל מאבק אלים בין עובדים לבעלי הון על מנת להמציא את עצמו . עמדתי בעבודתי על הדינמיקה של הידע הניהולי . ביקשתי להראות כיצד משגשגת התיאוריה הניהולית דווקא בזמנים פוליטיים קשים וכיצד מלבינה שפת הניהול את ההקשר הפוליטי שבתוכו היא צומחת . אולם לא פחות מאשר בחקר הניהול , עסקה עבודתי באופנים השונים שבהם ידע מתפתח , מועבר ממקום למקום , מתורגם מחדש או נחסם . מבחינה מתודולוגית , מחקרי על הניהול - כגוף ידע ובמעמד - עסק בשאלות של תודעה , כוח , דה פוליטיזציה , הלבנה או הכחשה . עשיתי דרך ארוכה ומפותלת עד שהגעתי שוב אל סוגיית ההכחשה . העיסוק הביקורתי בתופעת הניהול סיפק לי . תובנות רבות גם על הכחשת הרלוונטיות של המזרחיות .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help