sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הייתי כבן שש עשרה . קצת נעלבתי כאשר סבא היה מניח מידיו את הטקסט שהכנתי והיה מפליג אל מחוזות מלודרמטיים חדשים . הוא היה נואם כריזמטי ומשובח מטעם עצמו . נדיה כהן ישבה אז בעזרת הנשים והקהל כולו געה איתה בבכי . הם רצו עוד מן הנאום של סבא . תרומות כספיות נכבדות אספו סבא וחבריו לוועד בית הכנסת באמצעות הטקסטים הללו . אנו הילדים בילינו במרחב שבין אולם בית הכנסת והחצר הקטנה שמסביבו . הימים היו הימים שלאחר מלחמת ששת הימים . היתה זו המלחמה הראשונה שבה השתתפו המזרחים , שהחמיצו את המלחמה ההרואית הראשונה של . 1948 השותפות המלאה באתוס ובאפוס הלאומי של , 1967 כמו גם פרשת אלי כהן , החזירה למזרחים את הסומק ללחיים . אלי כהן הועלה לעולה והפך לקורבן שהיווה אקט של פיוס ומקור של גאווה , ביטוי למחיר הסימבולי - וגם הממשי - שהיה על המזרחים לשלם על מנת להיות חלק מן הקולקטיב . כשאלי כהן מבת ים הפך לכמאל אמין ת'אבט בדמשק , אף אחד לא דאג להזכיר כי הקריטריון העיקרי לגיוסו למוסד היה מזרחיותו . עובדה זו הוכחשה בדיון הציבורי . לימים החליט משרד החינוך לכלול את פרשת אלי כהן כנושא חובה בתוכנית הלימודים ואף התכוון להוציא לכבודו חוברת זיכרון . משרד החינוך פנה אז לסופר אמנון שמוש על מנת שיכתוב על כהן , חברו לשעבר . שמוש כתב סיפור בשם "כמאל אפנדי שב לבת ים" וביקש לתת בו ביטוי לכמה מן ההיבטים החסרים בדיון הציבורי על אלי כהן . שמוש כתב ש"היסודות העדתיים [ בסיפור ] נותנים ביטוי לחוויית האותנטיות של כהן , " והדגיש את תפקיד מוצאו המזרחי של כהן במשימה שאליה יצא לדרך . עם קריאת הסיפור צלצל אליו בזעם אפרים חירם שעמד בראש העמותה להנצחת זכרו של אלי כהן , והטיח בו ש"מדובר בגיבור לאומי שזהותו העדתית לא חשובה , שהמושגים 'ספרדי' ו'אשכנזי' ושהשימוש בהם בסיפור מעורר שדים . " שמוש סירב לוותר על מה שכונה בפי משרד החינוך " הקטעים הבעייתיים , " כפי שהסביר : "לוותר על הנגיעה העדתית היה בלתי אפשרי בעיני , מכיוון שהספרדיות היא חלק אינטגרלי מהסיפור של כהן , וכן גם הביקורת שלו על מפעיליו האשכנזים , שלא הבינו אותו ואת הסביבה שאליה נשלח ... באופן טבעי אנשי הממסד היו אשכנזים ואנשי השטח במדינות ערב ספרדים ... אני מחויב להאיר אותם צדדים שהעסקנים מנסים לטאטא מתחת לשטיח . " חירם ענה לו מעל דפי ידיעות אחרונות : "עמדתי על כך ששמוש יכתוב ... בגישה סיפורית ולא עובדתית , ובשום פנים ואופן לא עם מוטיב ספרדי או אשכנזי ... סיפור , זה כל מה שביקשנו ... מדוע אנשי רוח צריכים להרבות שנאה בעם הזה ולא להביא לקירוב לבבות . " הסיפור נעלם מן החוברת של משרד החינוך , והופיע במקום זאת בכתב העת הספרותי מאזניים . החיבור בין מזרחיות לפוליטיקה הלאומית נתפס כמסוכן , מעין זיהום תרבותי שנוצר כתוצאה מצירוף שתי קטגוריות של זהות שאסור היה לקשור ביניהן : לאומיות ועדתיות . חוברת הזיכרון לאלי כהן רצתה לגזור על החיבור הזה שכחה והכחשה . סבתא פרחה , אמה של אמא , דווקא כן העזה לעסוק בחיבור המסוכן . היא

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help