sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ערבית , האזינו לשידורי רדיו ערביים ; חלקם אף שהו במדינות אחרות והזדהו כערבים . הם אלה שצותתו לשיחתם של נאצר וחוסיין ב , 1967 כך התגאו , וגם סיפרו על נפלאות המלחמה ההיא , בערבית . דווקא הכניסה אל הישראליות היא שדרשה מהם , באמצעות גיוסם אל המודיעין , להישאר בעולם אותו ביקשה הישראליות לשלול . כשהגיעו הביתה מן העבודה המשיכו להאזין לשידורי הטלוויזיה הלבנונית ולקול קהיר . הם נהגו לבלות דרך קבע בחאפלות שנמשכו עד אור הבוקר . גדולי הזמר הערבי היהודי בישראל היו אז מבקרים קבועים בבית הורי . כמה שונה היה ערכו של המטען התרבותי הזה בבית מערכו בחוץ , בעבודת המודיעין . כזה הוא ההיגיון של המדינה . מלא סתירות . מצד אחד ביקשה המדינה לשלול מאזרחיה ה"מזרחים" את ערביותם ומן הצד השני הפצירה באחדים מהם ( אבא וחבריו ) להמשיך לחיות כערבים . המדינה העניקה להם רישיון להוסיף להתקיים כערבים . קהילת היהודים הערבים שעבדו בשירות המודיעין הישראלי התפרסמה במיוחד בזכות אלי כהן , מרגל ישראלי שהטמיע עצמו בתוך צמרת הממשל הבעת'י בסוריה , נתפס , נשפט ונתלה בשנת . 1965 אלי כהן גויס על ידי המוסד הישראלי מכיוון שהיה יהודי ערבי . המוסד ניסה במשך שנים לגייס לשורותיו גם את גיסו של אלי כהן , אחיה של נריה אשתו , לימים הסופר סמי מיכאל . כיהודי עיראקי בעל חזות ערבית ודובר ערבית מהוקצעת יכול היה להיות המרגל המושלם , לא סופר של רבי מכר . גיבור ילדותי לא היה הסופר , כמובן , אלא המרגל שנתפס . זמן קצר אחרי המלחמה ב 1967 החליט ועד העדה הבבלית בפתח תקווה להסב את שמו של בית הכנסת שהיה ממוקם ליד השוק בעיר ל"בית הכנסת על שם אלי כהן הי"ד . " סבא סלים , אביה של אמי , שהיה מראשי הוועד ואחר מגבאי בית הכנסת , ביקש ממני לנסח עבורו את הנאום שעמד לשאת בטקס . גודל המעמד ריגש אותי . על מדף בספרייה העירונית מצאתי את הספר האיש שלנו בדמשק , שמאז שימש אותי שנה אחר שנה באירוע השנתי לזכרו של אלי כהן . הרבה גרסאות של אותו נאום חבוט לעייפה ניסחתי בשביל סבא . בטיוטת הנאום הראשון שהכנתי לסבא היו הרבה ציטוטים מתוך הספר : סיפרתי , למשל , שמפעילו של סוכן 088 היה "גבר סימפטי עם עיניים כחולות עמוקות , " או שסופי , בתו של אלי כהן , נהגה לשאול "מדוע אבא אינו בא הביתה בערב כמו כל האבות האחרים . " ידעתי לקבוע שהסורים הם "אנטישמים ושונאי יהודים . " שמשפטו של כהן התנהל כמו "סרט דמשקאי " , " כמו הצגה יומית זולה , " וכמו מחזה שנכתב על פי מיטב הכללים של "הדמיון המזרחי , " ש"ההמון בדמשק צמא לדם והשלטון משקה אותו עד שוכרה . " תיארתי איך אמו של אלי כהן , שצפתה בהוצאה להורג על מסך הטלוויזיה , זעקה בבכי : "למה המדינה שלחה את אלי שלי " , " ? למה דווקא הבן שלי הלך למות אצל הערבים , " ? וגם את תמונתה של נדיה , אשתו , הנושאת את שני ילדיה הפעוטים . ולבסוף ציטטתי בגאווה מן הספר ש"המדינה שהפעילה את אלי כהן לא היססה לצאת למאבק גלוי על הצלת הסוכן שלה . "

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help