sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אורגניים , הדרגתיים , שהם חלק בלתי נפרד מן האמונה האופ טימיסטית שיצר לב האדם טוב מנעוריו , ובפרוגרם של החברה בכלל . המשיחיות המדינית , לעומת זאת , חותרת להגשמה מידית של אמת כל כוללת . מלכות אלוהים עלי אדמות , שנתחלפה בתפישות החילוניות במלכות האדם עלי אדמות , שוב לא הוצגה כאידיאל רחוק של אחרית הימים , אלא נתפשה כמציאות שבהישג יד , שפעו לותיהם של המאמינים חייבות להביא להתגשמותה כאן ועכשיו . בניגוד לאופטימיזם , המאפיין את הליברליזם , שורה רוח פסימיסטית על אמונות הגאולה הגדולות מעצם טבען : התהליך ההיסטורי נשתבש , לשיטתן , ולא יוכל עוד להוליך מעצמו אל הגאולה . לפיכך שומה על המאמינים לתקן את המעוות , להשיב את ההיסטוריה למהלכה התקין . וזאת - על ידי הבקעה חד פעמית , על ידי מעשה מהפכני , אשר יהרוס את החברה הישנה ומתוך שברי הישן יעלה סדר חברתי , לאומי או עולמי , חדש . בעוד שהליברליזם נתבסס מבחינה פילוסופית על זרמים רציונליים , הרואים בעילאות התבונה האנושית את הכוח המניע את הפרט ואת הכלל , מכירה המשיחיות המדינית בעוצמתם של כוחות אי רציונליים , יצריים , כמניעים אדם וחברה . הפסימיזם , הפחד מפני שיבוש המהלך התקין של ההיסטוריה , נבע במידה לא מעטה מהעדר האמון הבסיסי בשיקול הדעת הרציונלי של הפרט והכלל . תנועות הגאולה החילוניות , עם שהן תנועות המושכות המונים ומארגנות המונים , הריהן לכן תנועות אליטיסטיות , השמות מבטחן באוונגרד , ואינן בוטחות בנאמנות ההמונים : אלה ניתנים למניפולציה , לנאמנות או לבגידה , ועליכן הם זקוקים להדרכה , לשלטון שיפעל מכוח הלגיטימציה שהם מעניקים לו , אבל לאו דווקא אגב מתן יצוג להם : שלטון למענם - אך לא על ידיהם . מכאן יחסם הדו ערכי של זרמים אלה לדמוקרטיה . הואיל וההבקעה ההיסטורית חייבת עליפי הגדרתם לבוא באקט מהפכני , הכרוך מטבעו באלימות - מהיותו מנוגד לאינטרסים של המבקשים להשאיר את הסדר הנוכחי על כנו - הרי ההכרה שהמטרה מקדשת את האמצעים נהיית לחלק בלתי נפרד של האתוס המהפכני " . עידן האלימות" - כך מכנה טלמון את מאה וחמישים השנים האחרונות , שהוא רואה אותן כשדה המערכה בין דתות פוליטיות שעיצבו את העולם המודרני .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help