sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אילן גדול להיתלות בו . הרלטיביזם המוסרי , שהיה נתעב בעיני אנשי ארץ ישראל העובדת בתחום היחסים בין אדם לחברו , היה מתק בל על דעת רבים מהם כאשר הועתק לתחום יחסי מעמדות ואומות : כשחוטבים עצים עפים שבבים , כך ברוסיה וכך גם בארץ ישראל . כפיפת היחיד והחברה למטרה העליונה - במקרה שלנו , הגשמת הציונות - היתה גורם יצירתי מן המעלה הראשונה בתהליך בניין הבית הלאומי . מצד שני , היא הביאה להתייחסות אינסטרומנטלית , נטולת קורטוב של חמלה , כלפי היחיד ואושרו , ואף כלפי קבוצות חברתיות שלמות . יחסן של תנועות ארץ ישראל העובדת לבעיית הגולה , ובמיוחד לשארית הפליטה , חושף רובד זה של האתוס המהפכני . זה שנים שאני נתונה לקסמו של האתוס המהפכני כנושא מחקר . נראה לי שבדיקתו , יותר מאשר בדיקתה של אידיאולוגיה זו או אח רת , יכולה לשמש מפתח לסוגיות מרכזיות בחקר תולדות הישוב . המאמרים הכלולים בכרך זה מאירים היבטים שונים של אתוס זה והשלכותיו . אין הם ממצים את הנושא . יש בכוונתי להרחיב את היריעה בשני ספרים שאכתוב , האחד - על המורשת הרוסית של התנועה הציונית ; והשני - על יחסה של התנועה הציונית לשימוש בכוח . רוב המאמרים נכתבו בחמש השנים האחרונות . מי שירצה למצוא בהם את השפעת התקופה - לא יתקשה בכך : אמנם , במלאכת המח קר מצווים אנו על שמירת ריחוק ממושא מחקרנו , אולם טבעי הדבר שבחירת נושאי המחקר תהא מושפעת מדילמות ההווה . עם זאת , חקר האתוס המהפכני מלווה אותי מאז מחקרי הראשון , על "גדוד העבודה" , ( 1967 ) שגרסה חדשה שלו מופיעה בכרך זה . גם הנושא של קסם האלימות משך אותי מזמן , כפי שמעיד מאמרי על הוויכוח הפנימי במפא"י על השימוש באלימות ( שנכתב בשנת , 1974 וראה אור בהציתות הי , תל אביב . ( 1977 , מאמרים נוספים שכבר נתפרסמו הם "בין לאומיות ללאומנות" ו"רומנטיקן של יום קט נות , " שנדפסו בשעתו בזכר . המאמר "ציונות ומשיחיות מדינית" הופיע בתמורות בהיסטוריה היהודית החדשה ( קובץ מאמרים לכבודו של שמואל אטינגר , ירושלים , תשמ"ח . ( כל המאמרים עברו עריכה מחדש . שאר המאמרים - חלקם הופיע באנגלית , חלקם עומד להופיע . זוהי גרסתם המקורית , וביקשתי להביאה לפני הקורא

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help