sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה אילו נדרשתי להגדיר במלה את הדימוי העצמי של מנהיגי התנועה הציונית ופעיליה , ובמיוחד אלה הקשורים בתנועת העבודה , הייתי בוחרת במושג "מהפכנים . " הגדרה זו באה להתוות מה שנראה לי כגרעין שבגרעין בראייה של בני אותו דור את עצמם ובהתייחסותם למציאות שעמה התמודדו . הדימוי העצמי של מהפכנים , או , כפי שהם מן הסתם היו קוראים לו , הדחף המהפכני שהפעימם , היה מקור לאיסורים והיתרים , אך התאפיין בעיקר באקטיביזם כדרך חיים . זו היתה החוליה המקשרת שבין התכנים הלאומיים של השקפת עולמם , ובין התכנים החברתיים . הדחף המהפכני הניעם לחפש דרך הגשמה משותפת לשני האלמנטים , הסוציאליסטי והלאומי . אי ההשלמה עם המציאות הקיימת וקריאת התיגר עליה היו הן ביסוד תביעתם לשינוי מעמדו של העם היהודי בין העמים , הן ביסוד תביעתם להפיכת סדרי חברה , עליונים למטה ותחתונים למעלה , בעולם בכלל . במהפכנים , ראו עצמם פטורים ממוסכמות למיניהן . נמצאו ביניהם אף כאלה שראו בעקרונות המוסר של החברה הקיימת - כבלים שנועדו להנציח את סדר העולם הקיים . ועל אלה השימוש בכוח היה מקובל כאמצעי בלתי נמנע במהלך השינוי המבוקש : מי שיש לו - מבקש למנוע את חלוקת נכסיו עם מי שאין לו . לפיכך , השימוש בכוח מוצדק ואף מוסרי . עקרון זה חל באותה מידה על הספירה הלאומית כמו על הספירה הסוציאלית : השימוש בכוח נגד מי שיש לו נחלות רבות , למען מי שאין לו נחלה כלל - העם היהודי - היה מקובל עליהם . העקרון של צדק לעומת צדק עליון , שנמצא ביסוד התפישות המהפכניות , לא נעדר גם כאן . מהפכן אמיתי , כך הם גרסו , מכפיף למען השגת המטרה את טובתו האישית ואינו מהסס להקריב למענה את חייו או את חיי זולתו . מכיוון שהגשמת המטרה עתיד להביא גאולה לעולם , או לעם , היא מתירה הקרבת דור אחד למען הדורות הבאים ומחייבת ויתור על רווחה מידית למען רווחה עתידה . לתפישה זו היו השלכות רבות

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help