sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:II

ההסטורי לבין תמונת הזכרון הוא מבחן קשה להסטוריון בן זמננו : כביכול הגיבורים של הסיפור ההסטורי שהוא סיפר יוצאים מקיברם , אוחזים בגרונו ומתריסים כנגדו : לא כך היו הדברים , אתה מציג אותנו בראי עקום ! לא אחת המיפגש בין ההסטוריון לבין העדים החיים הוא מיפגש חסר תוחלת : ככל שהחוויה המעצבת שאותה העדים מבקשים לתעד היתה חזקה יותר , כן ההסטוריון , המשתדל לשלב אותה במסגרות המגבילות של התיעוד ושל ההקשר ההסטורי , מוצא עצמו בנתיב התנגשות עם תמונת הזכרון של העדים : התיאור ההסטורי החותר לאמות מידה של אובייקטיביות , של הערכות ריאליות , לא יכול לספק את הצורך הנפשי של העדים לשחזר את עוצמת הרגע ההוא , שנשאר חרוט בזכרונם כמיכוות אש . העצב החשוף של העדים איננו אלא סיפור מעשה שגרתי , מרגש יותר או פחות , של ההסטוריון . כל כמה שיתארו ההסטוריונים את המיפגש בין אנשי הבריגדה היהודית בשלהי מלחמת העולם השניה עם ניצולי השואה , עדיין יטענו השותפים למיפגש , שהסיפור לא סופר . כל כמה שיסופרו סיפורי הניצולים מן השואה , הם ימשיכו להרגיש ולקבול שסיפורם לא סופר . ואפשר להוסיף ולהכביד דוגמאות לאותו מיפגש לא מספק , או לא אפשרי , שבין התמונה ההסטורית לבין תמונת הזכרון . כאשר נטלתי על עצמי את המשימה לכתוב את הביוגרפיה של ברל כצנלסון , לא הכרתי אישית את ברל ואת אחיו גיבורי התהילה . בעיני הוא היה דמות הסטורית , שאותה למדתי להכיר באמצעות המסמכים שקראתי ולמדתי במרוצת עבודת המחקר . גם לא היה לי נסיון בכתיבת ביוגרפיה . אף אינני רואה את עצמי כביוגרפית מקצועית , אלא כהסטוריונית , שרואה בביוגרפיה אחר מן הענפים של הכתיבה ההסטורית . השאלה , האם הדיוקן שאצייר יעלה בקנה אחד עם הדיוקן החרוט במוחם של מכריו , מוקיריו או יריביו של ברל , לא הטרידה אותי בעת איסוף החומר ואפילו לא בעת הכתיבה . אך ככל שהתקרבתי לסיום הספר , שאלת הזיקה בין הדמות שעלתה מן הכתובים , היא הדמות ההסטורית , לבין הדמות הזכורה לבני שיחו של ברל , שרבים מהם עדיין חיו בעת שהספר יצא לאור , החלה להציק לי . לא יצאתי להרפתקה זו , ששמה כתיבת ביוגרפיה , כאשר בדמיוני משורטטת מראש דמותו של האיש , ואני בסך הכל אמורה לתרגם את מרחב הדמיון שלי לשפת התיאור והניתוח ההסטורי . נהפוך הוא : האישיות של ברל לא היהה מפוענחת לדידי . דרגת החופש שיש להסטוריון בעת כתיבת מונוגרפיה

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help