sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הרבניים בזניחת ארץ ישראל . עלייה לארץ ישראל אינה עומדת כלל על סדר יומם . הם מאדירים את מרכזי ההנהגה שלהם בבבל על חשבון המרכז בארץ ישראל . במקום להתאבל על ציון , עוסקים הרבניים בהשתרשות כלכלית וחברתית בגולה . תורתם , היא התורה שבעל פה , ראשיתה בארץ ישראל שלאחר החורבן המדיני ושרפת המקדש , והמשכה - בגולה . חז"ל הואשמו בייסוד הלכה שנועדה לעם שבגלות , והמבוססת על קיום מצוות התלויות בארץ ישראל בגולה דווקא . להלכה זו אין זיקה כלשהי לכתוב במקרא . תורת הגלות הרבנית והנהגת הרבניים את העם נחשבו בעיני האבלים במכשולים העיקריים לגאולה . בשואפם להציב כנגד הרבניים תורה אלטרנטיבית כוללת , יצאו האבלים הקראים למלחמת חרמה נגדם . מכאן מערכת היחסים הקשה שבין הרבניים לקראים האבלים בירושלים . מאז שפרסם ש"ז שכטר בראשית המאה העשרים שתי העתקות ימי ביניימיות שמצאן בגניזת קהיר , ובהן קטעים ממגילת 'ברית דמשק , ' התעוררה למעשה שאלת מידת השפעת ספרות קומראן על הקראים בכלל ועל האבלים בפרט . מובן כי החוקרים הראשונים לא היו יכולים לדעת על מה הם דנים , שהרי מגילות קומראן נחשפו במחצית אותה מאה . עם גילוי המגילות , שפרסומן המלא הסתיים זה מקרוב , עלתה במשנה תוקף שאלת השפעת ספרות קומראן על הקראים . פורץ הדרך בתחום חקר הקשרים שבין הקראים לקומראן הוא נפתלי וידר . בספר שכתב ובסדרת מאמרים שפרסם בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת , הצביע וידר על החוב העצום שחבים הקראים ובעיקר האבלים לספרות קומראן , הן בתחום משנתם המשיחית והן בתחום דרכי הפרשנות למקרא . חוקרים אחרים המעיטו במידת החשיבות של ספרות קומראן בעיצוב תורת האבלים . סוגיית מידת ההשפעה הקומראנית על הקראים האבלים עולה תכופות בחיבור זה . עיון בסוגיות הלכתיות , שחלקן נחקרו לראשונה על ידי , מחזק את ההנחה בדבר השפעתה הניכרת של ספרות קומראן על אבלי ציון הקראים . ממחקריי בהלכה עולה שלא ניתן לדבר על אבלי ציון הקראים כאילו היו גוף אחד . חילקתי אותם למתונים ולקיצוניים . המייצג העיקרי של המתונים כאן הוא הקןךא הירושלמי , בן המאה העשירית , יפת בן עלי . הוא דחה חלק ניכר מן ההלכה הקומראנית שהייתה ידועה לו , מפני שאימוצה היה מחייב להימנע מקיום רוב ההלכות התלויות בארץ ישראל , כל עוד בית המקדש חרב והעם בגולה . הפלג המתון קרא על כן לקיים את רוב המצוות בארץ ובגולה , ודווקא ההסתפקות באבלות , שפירושה אי אכילת בשר תאווה ( בשר צאן ובקר שאינו מיועד לקרבנות ) ואי שתיית יין ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help