sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ק ל צ ק י ן ו ה . א . ו 1 ל פ ז ו ן . קלצקין שהיה פילוסוף יהודי חשוב בזכות עצמו , העניק לנו את המהדורה העברית של ' תורת - המדות ' , וספרו - המיושן במקצת - על שפינוזה הוא עד כה החיבור העברי השיטתי היחיד על האיש ועל מישנתו . את עמדתו כלפי שפינוזה אפשר לאפיין בגדר ' כבדהו וחשדהו ' : דברי הערצה לפ י ל ו ס ו ף הנעלה , ודברי - נאצה ליהודי המתנכר , ! ואילו וילפזון 20 עוסק במחקר מפורט של ' תורת - המדות ' , משפט אחרי משפט , כשהוא מבקש לחשוף תוך כך את המקורות היהודיים החבויים בעיצוב השקפתו הפילוסופית הכללית של שפינוזה ; אין הוא מפנה תשומת - לב מיוחדת לבעיית יחסו של שפינוזה אל היהדות . התזה הראשית , המדריכה את מחקרו , אומרת , כי לפנינו " מ ס ב ר כ פ 1 ל " - " מסבר ח י צ ו נ י " ושמו בנדיקטוס , ו " מחבר פ נ י מ י " ושמו ברוך , שממשיך את המורשת היהודית של ימי - הביניים . רק מיעוט יחסי מהספרות העניפה , שנכתבה על שפינוזה , מטפל באספקט היהודי המפורש של מישנתו . בעיית יחסו של שפינוזה אל היהדות איננה זהה איפוא עם הבעיה של יחס היהדות אל שפינוזה . זו האחרונה , שעד כאן נגענו רק בה בלבד , איננה ניתנת להפרדה מאחת התופעות ההיסטוריות המרכזיות , המייחדת את חיי עם ישראל בגולה - העובדה או הבעיה של " ~ Op - טריטו - ריאליות " . כאשר התגבשה התנועה הלאומית המודרנית של העם היהודי - הציונות - נשתנו התנאים מבחינה זו , בתוך היהדות יכלו מז8 לדיר בכפיפה - אחת השקפות דתיות וחילוניות . ( על האספקטים החמורים , שהתעוררו סביב שאלות אלה מחדש למן קום מדינת ישראל , לא כאן המקום להתעכב . ) במצי - אות כזאת בוודאי לא היה מתחולל קרע חמור כמו זה שבין שפינוזה והיהדות במאה ה - דו . ואילו לעת ההיא , כאשר אחד מסימני - ההיכר המכריעים של העם היהודי בגולה היתה ה ש ו ת פ ו ת ה ד ת י ת , המשבר היה בלתי - נמנע . מעידה על כך , למשל , גם הפרשה הטראגית של א 1 ר י א ל א ק ו ס ט א כמה שנים לפני - כן . המשבר לבש מטבע - הדברים אופי קיצוני , הן ביחסה של היהדות אל שפינוזה והן בעמדותיו של שפינוזה כלפי היהדות . ב ) מקומו של ה׳מאמר תיאולוגי - מדיני׳ במישנת שפינוזה יחסו של שפינוזה אל היהדות לא היה נטול סתירות . מצד אחד רחש הערצה כנה ליסודות המוסריים והחברתיים בחייו הקדומים של עם - ישראל , הגם שהסתייג - מטעמים פוליטיים - מן הנבואה העברית ( ראה להלן ) , ! 2 אבל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help