sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ושנאה - עצמית . אפילו יוליוס ג ו ט מ ן , החוקר הדגול של הפילוסופיה היהודית לדורותיה , עם כל תרומתו הנכבדה להבנת הפילוסופיה של שפינוזה ויחסה אל היהדות ( עוד נשוב לדון בתרומתו זאת , בפרק הרביעי ) , לא יכול להבליג בנדון זה , ודיבר גם - כן על " שנאה לוהטת " ליהדות מצד ג 41 שפינוזה מלבד משה הס , שראה עצמו " תלמידו של שפינוזה " , ושאב ממנו את מלוא השראתו הפילוסופית , הכללית והיהודית כאחד , הרי היה זה בעיקר נ ח ו ם ט 1 ק ו ל ו ב , אשר במונוגראפיה מקיפה על שפינוזה , 15 אמנם בעלת ערך פובליציסטי יותר מאשר מדעי , יצא לראשונה בדברים נמרצים וחד - משמעיים נגד היחס העוין אל שפינוזה מצד היהדות : " רשאים אנו להתפאר , שעמנו נתן לעולם גאון - הגאונים בפילוסופיה , אחד מאלה הנולדים אחת לאלף שנים " , 16 ובנוגעו בשאלת החרם , הדגיש סוקולוב : " אין אדם נעשה יהודי ע " י שופר , ואיננו פוסק מהיות יהודי ע " י שופר ; ההווייה היהודית היא דבר של טבע , של תולדה . שפינוזה אך יצא או הוצא מן הקהלה היהודית , מעודו לא יכול היה לצאת או להיות מוצא מעמו . " 17 דברים דומים השמיע בשעתו גם ד ו ד ב ן - ג 1 ר י ו ן . 18 כן זכורה הכרזתו הפתטית של י ו ס ף ק ל 1 ז נ ר על הר הצופים , בציון 300 שנה להולדת הפילוסוף : " ברוך שפינוזה , אחינו אתה , אחינו אתה , אחינו אתה " . ואולם , לא זה קו עייננו . סוקולוב התריע נגד יהסה של היהדות כלפי שפינוזה , אך לא עסק כמעט ביחסי של שפינוזה אל היהדות . בעיניו , היה שפינוזה אחד הגאונים , שהיהדות נתנה לעולם . אכן , היהדות הוציאה מתוכה לא מעט גאונים , שהעשירו בתרומתם האינטלקטואלית את האנושות , כגון מארקס , איינשטיין , פרויד ואחרים . אך לא בשביל איינשטיין ולא בשביל פרויד היוותה יהדותם איזו בעיה , שהעסיקה אותם במיוחד - לא במחשבתם המדעית , ואף לא בהגיגיהם הפילוסופיים השונים . ולעומת זאת , הן שפינוזה והן מארקס נדרשו , מבהינה פילוסופית , לשאלה היהודית , אף שמקדם לא כרכו את העיונים האלה דווקא עם מצבם האישי בנדון זה . ( הפירושים הפסי - כולוגיים האפשריים , שהפליגו בהם במיוחד לגבי מארקס , אינם רלוואנטיים לנושא עיוננו . ) לכן יש מקום לתאיר ולבירור ביקורתי של השקפת שפינוזה - או מארקס - על היהדות , מה שאינו כן ביחס לאיינשטיין או פרויד . ( ספרו של פרויד על ' משה והמונותיאיזם ' הוא נסיון , בלתי - מוצלח לכל - הדעות , של מהקר פסיכואנאליטי ; בעייתיותו היא במישור שונה לגמרי מזה שמעסיק אותנו כאן . ) שני חוקרי - שפינוזה היהודיים הראשיים במאה העשרים היו י ע ק ב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help