sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

למראשותיו , והוא חזר ועיין בו תכופות . ועם - זאת , כפי שמציין קלצקין , 7 עדיין נחשב אז שפינוזה , אפילו אחרי פעלו של לסינג , מסוכן עד כדי - כך שגיתה נקט אמצעי - זהירות , מחשש עינא בישא , והזכירו במכתביו רק ע " י האות 5 או ע " י סימן שני כוכבים . 8 גם ש ל מ ה מ ימ ו ן כתב באותו זמן , באוטוביוגראפיה הידועה שלו , כי ההיכרות עם מחשבת שפינוזה שימשה לו אתגר עצום להירום התפלספותו שלו - עצמו . גם בימינו לא פסקה ההתעניינות בפילוסופיה של שפינוזה , כפי שמעיד שפע המחקרים , המתפרסמים חדשים - לבקרים , בשביל לברר את עיקרי תורתו לאור המחשבה הפילוסופית בזמננו . 9 אכן , יש בהגותו של הפילוסוף איש המאה ה - 17 אקטואליות מפליאה . הדבר בא לביטוי מרשים ב - 1977 , ברחבי העולם ובמדינת ישראל , עם ציון 300 שנה למות הפילוסוף . בתוך היהדות היה היחס לשפינוזה הרבה יותר חלוק ואמוציונאלי . כאן נודעה השפעה רבה לעובדה כי שפינוזה ניתק את קשריו עם צור - מחצבתו . בעוד שיריביו הלא - יהודיים נתקלו רק ביכפירה ' שבדעותיו , הרי היהודים ראו בו בראש - ובראשונה את האיש הכופר - בעיקר , שהטילו עליו חרם ונידוי , והוציאוהו מכלל - ישראל . אמנם , עמדתו של מנדלסון במאה ה - 18 כלפי שפינוזה היתה יותר שקולה , או לפחות אמביוואלנטית : אף - על - פי שדחה מכל - וכל את היאתיאיזם ' שלו , והיה מיצר על כך שריעי לסינג מגלה נטיות שפינוזיסטיות , הרי ראה בכל - זאת בשיטתו הפילוסופית של שפינוזה שלב - הכנה למחשבת לייבניץ ; 10 כמו - כן הושפעה הפילוסופיה המדינית של מנדלסון מהגיונותיו של שפינוזה , ועוד נחזור לכך בפרקים הבאים . גדול ההיסטוריונים היהודיים המודרניים , צבי היינריך ג ר ץ , בבואו לנתח את פרשת שפינוזה ואת תורתו , לא יכול היה אף הוא , עוד במאה ה - 19 , להשתחרר מדעות קדומות ביחס אליו , והוא תיארו כ " עוכר היהדות " . ועם - זאת כתב באגרותיו למשה הס , כי הם שניהם שפינוזיסטים , הס לגמרי והוא - עצמו לשלושה * רבעים . 1 . 11 החזיק אחריו תלמידו ( שאחר - כך פנה לו עורף בגלל עמדתו הלאומית והפרו - ציונית ) , הפילוסוף ה ר מ ן כ ה ן , ממייסדי הזרם הניאוקאנטיאני ; הלה כינה את שפינוזה בשם " המנאץ והכופר - בעיקר " , ביטוי שקומם את פראנץ ר ו ז נ צ ו ו י י ג , על אף קירבתו היתרה לכהן וריחוקו משפינוזה . הוא הידה כי " משפטו של שפיניזה יצא מעזות מלפני כהן " . 12 אויבו המושבע של שפינוזה במחשבה היהודית היה ש ד " ל ( ש * ד . לוצאטו ) ; את מסותיו בגנותו קרא " נגד שפינוזה " . כן האשים ההיסטוריון י . ב ע ר את שפינוזה , כי ביקורתו על המסורת היהודית משקפת אנטישמיות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help