sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מדינה , מהוית בשבילנו לא רק את נושא - עיינו של פרקנו הראשון , אלא הן פותחות בירור , הנמשך לאורך הספר כולו . היסוד המתודולוגי , שהכתיב לחקירה הזאת את מסגרתה , הוא הקו השפינוזיסטי ביחס ליהדות בגילגוליו השונים , שהוא מעין " נושא עם וווריאצית " . מכנה משותף אחר , שחשיבותו אמנם פחותה לעומת קודמו , העקרוני יותר , הרי זו העובדה , שארבעת הפילוסופים האלה , ששלושה מהם היו יהודים , השיגו מעמד נכבד בעולם המחשבה הכללית , וכל אחד מהם בדורו - והדבר אמיר גם לגבי שלושת הראשונים - התבלט והשפיע בעיקר בסביבה האינטלקטואלית הלא - יהודית . אף - על - פי שעוד יתברר , מה רבה היתה - במידע ובבלי - מידע - השפעת הווייתם היהודית של שפינוזה , מנדלסון והם בעיצוב תפישתם את היהדות , אין בכך כדי לשנות את העובדה הזאת . אכן , כל אחד מארבעת הפילוסופים האלה מייצג מגמה רוהנית מיוחדת - כמינה , המבדילתו בבירור מכל האחרים : שפינוזה טווה את חוט מחשבתו הפאנתיאיסטית ב ' מגדל - השן ' של קיטונו הקטן , ולאחר שניתק את יחסיו עם העם היהודי לא הוסיפה הבעיה היהודית להטרידו אישית במיוחד . היא תהווה לגביו לכל - היותר חלק מדיון פילוסופי , שתכליתו הפוליטית - אקטואלית מעוגנת בכילה בזירה המחשבתית הכללית . מנדלסון כרך את מחשבתו הפילוסופית הכלל - אנושית עם אורח - חיים של יהודי שומר - מצוות . הוא קיווה להיות אזרח - העולם ויהודי מאמין בעת - ובעונה אתת ; רק קריאת - תיגר רעיונית - דתית מבחוץ אילצה אותו לתהית בפומבי על מעמדה וטיבה של היהדות בחיי המדינה המודרניים . משה הס חזר אל היהדות אחרי פרק - זמן ארוך של פעילות הגותית וציבורית כללית , במחנה הסוציאליזם המתהווה , והוא מבשר לראשונה , בהשפעת מאורעות היסטוריים חיצוניים רבי - עוצמה , את הרעיון הציוני המודרני . סארטר , לבסוף , נדרש לבעיה היהודית מתוך עמדתו הפילוסופית המהותית , שכל עניין אנושי איננו יכול להיות מחוץ לתחומו של העיון הפילוסופי . לכן , משנתקל בטראגדיה היהודית , בעת מלחמת - העולם השנייה , ראה לעצמו חובה מוסרית לנסה ולהביע את הגיונותיו על השאלה היהודית והאנטישמיות . אך אלה היו בפירוש הרהורים פומביים למען מטרה חברתית לוחמת - לתרום למאבק עם גילוייה השונים של שנאת - היהודים בזמנים המודרניים , בתור אחד הביטויים הזוועתיים ביותר של שנאת - אנוש . ויפליא הדבר , כי הרף ההבדלים האלה בין מנדלסון , הס וסארטר - הן בנוגע להשקפותיהם הפילוסופיות הכללטוף הן במה שנוגע לרקע החברתי -

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help