sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

נתרכז איפוא באספקט השלישי , ניתוח השקפתם של מיספר הוגים על היהדות , וליתר דיוק : נסיון להבהיר את ה ת פ י ש ה , ש ה ם ת ו פ ש י ם א ת ה י ה ד ו ת , כחלק מהשקפתם הפילוסופית הכללית . סוגיה שלישית זאת היתה קיימת הלכה - למעשה מאז נתקלה המחשבה התיאולוגית הנוצרית , עוד בראשית צעדיה , בתופעה ' המרגיזה ' של המשכיית הדת היהודית , שהיתה צריכה כביכול להיעלם אחרי התגליתו של ישו . אחד הפירושים הרווחים ביותר בימי - הביניים היה זה , כי היהודים מוסיפים להתקיים לדראון - עולם , כעדית חיה לצליבתו של ישו . הטיעון הזה סיפק אז את הצידוק המשפטי לכל ההגבלות וההפליות , שהוטלו על היהודים , בתור צאצאיהם של " רוצחי אל " * יאולם , עצם הסוגיה הפילוסופית ( או התיאולוגית ) נשארה בעינה : כיצד להסביר את העובדה היוצאת - דופן , כי עם - ישראל , שהוגלה מארצו אחרי חורבן בית - שני , לא נטש את אמונתו , לא נטמע בין האומות , אלא ממשיך להתקיים כגוף נפרד . כיוון שעד לזמנים המודרניים היו ההוגים ממעטים לשים - לב לאספקטים לאומיים , סוציולוגיים או היסטוריים בשטח זה , הרי מקבע הדברים נקבעה התייחסותם היסודית אל ' הבעזה היהודית ' על - ידי הגישה הדתית . במידה שניכר בהשקפתם גם שמץ גישה היסטורית , היה הכל מתסצה בכך שהיהדות המרתה את גזר * דינה של ההיסטוריה ; היהודים הם עם " קשה - עורף " . הפילוסופים הנוצריים של הסכולסטיקה , אבל אחר - מכן גם הוגים שחרגו מן התיאולוגיה המגמתית הקודמת , לא יכלו לעצום עיניהם בפני החזיון הבעייתי העקרוני הזה של קיום היהדות המבודל , וראו צורך למצוא לו מקום בתמונת - עולמם . נסיונות ההסברה השונים הללו היוו קשת רבגונית של דעות מאיבה מפורשת ועד לאהדה מעודנת , שלא - אחת האפילו בהן היסודות הרגשיים או הספקולאטיביים , לרוב בגנות היהדות , על ההערכה השקולה והמאוזנת . הספר הזה מצטמצם לניתוח ביקורתי של תפישת היהדות על - ידי ארבעה הוגים , המייצגים בדיעבד ארבעה פרקים בדרך התפתחותה של המחשבה הפילוסופית החדשה : ברוך שפינוזה במאה ה - 17 , משה מנדלסון במאה ה - 18 , משה הם במאה ה - 19 , וז ' . פ . סארטר במאה ה - 20 . ואולם לא הסדר הכרונולוגי הוא שקבע את שילובם במערכת מחקרית אחת . השיקולים היו מסדר פילוסופי כשלעצמו . הוא הדין לגבי הפרק האחרון , הסוקר השלכות מסוימות במחשבה היהודית בזמננו . המכנה המשותף לארבעתם , שמעניק לדיון שלהלן את אחידותו ורציפותו , הריהי השקפתו של שפינוזה על היהדות . הדעות , שהביע ב ' מאמר תיאולוגי -

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help