sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתיחה צירוף התיבות ' פילוסופיה ' ו ' יהדות ' קשיר עם שלוש סוגיות או אספקטים של עיון : 1 ) בירור טיבה ומהותה של ' פילוסופיה יהודית ' , או כביטויו של י ו ל י ו ס גוטמן , ' פילוסופיה של היהדותי . 2 ) עיון במישנותיהם של הוגים יהודים בזירה הפילוסופית הכללית , כדי להתחקות בהן אחר שורשי השפעה של ההוויה הקיומית או המקורות הרוחניים היהודיים . 3 ) ניתוח השקפתם של פילוסופים על היהדות , כדי להבין את מקומה בהגותם הכללית . הסוגיה הראשונה מעוררת , מ - דה , בעיות - מבעיות שונות , כמו למשל , האם יש לראות בעיונים הפילוסופיים , שאנו נתקלים בהם במקרא - כגון תפישת האלוהות המונותיאיסטית וצידוקה מצד אחד , או בירור שאלות פילוסופיות טיפוסיות , כמו ביאיוב ' , ' קוהלת ' או ' משל " מצד אחר - התגלמותה של פילוסופיה יהודית מיוחדת . השאלה שנויה במחלוקת . בעוד שיש , פי ש ר א ל א פ ר ת , המנסים לכלול גם את המחשבה היהודית הקדומה במסגרתה הכללית של הפילוסופיה היהודית לדורותיה , הרי סבור י . גוטמן כי אלה לא היו בעיות מיוחדות של פילוסופיה יהודית ; לדעתו קיבל העיון הפילוסופי בתוך היהדות את הדחפים וההשראה שלו מבחוץ . " ההסטוריה של הפילוסופיה היהודית הריהי הסטוריה של קליטות . מנכסי מחשבה זרים " , 1 שגוטמן מונה בהן שלוש קליטות עיקריות : א ) היוונית - הלניסטית , ב ) היוונית - איסלאמית ( לכל * הדעות , הפרק החשוב ביותר בתולדות הפילוסופיה היהודית ) , ג ) האירופית החדשה . אף שפל הסוגיה הזאת היא במידה רבה שילית לגבי הבעיות , שיידונו להלן , מן - הראוי לציין שהחלוקה הזאת של גוטמן משאירה אף היא כמה נקודות פתוחות , וקורם - כל השאלה - מה , אם כן , מקומו וענייני של ש פ י נ ו ז ה - המשמש כנקודת - מוצא ומצפן לעיינים בספר הזה . מובן שעוד נחזור לכך , תוך בירורנו את תפישת היהדות של אותו פילוסוף גדול . גם הסוגיה השנייה כמעט שאיננה רלוואנטית לדיוגגו כאן . לא השפעת המקורות היהודיים על עיצוב כלל - השקפתם של הפילוסופים היא מטרת חקירתנו , אלא התייחסותם של אלה אל היהדות . * * בקשר להשפעות המחשבה היהודית שלפניו ראה : לשאלת ההשפעות היהודיות על הפילוסופיה של שפינוזה , " ברוך שפינוזה - 300 שנה למותו " , אוניברסיטת חיפה תשל " ח , עמ ' ~ 14 - 165 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help