sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מז , כס ) . ניתן להניח שמי שחיבר את הסיפור על אברהם ועבדו חשש שקהלו לא ידע בדיוק מה משמעותה של הנחת היד תחת הירך , בעוד שמחבר סיפור יעקב לא חשש , ובמקרה כזה , יכול ההבדל להיות אחד הסימנים לאיחורו היחסי של בראשית כד 5. אבל ניתן להניח , לפחות תיאורטית , גם את ההיפך , שמחברו של סיפור יעקב כבר לא ידע בדיוק מה פירושו של ביטוי זה . שתי האפשרויות הללו ניצבות בפנינו ברוב המקרים , אם לא בכולם . קשה , ואולי לא ניתן כלל , להכריע אם אמנם המחבר המקראי מנע מאיתנו את הסברי החוק , המנהג או המסורת שביסוד העלילות , משום שהחליט במודע כי פרטים אלה אינם חשובים לעיקר משמעותו של הסיפור ולקחיו , והוא לא רצה להסיח את הדעת ממגמותיו העיקריות , או שאולי נמנע מהסברת הפרטים ומהרחבתם מפני שהוא עצמו כבר לא התמצא בהם . בעניין זה , הוא העביר את הסיפור כפי שמצאו , ממניעים ומשיקולים שונים . יתכן שבחלק מן הסיפורים נכונה האפשרות הראשונה ובחלקם האפשרות השניה . ככלל , אני נוטה לקבל את האפשרות הראשונה , כלומר , שפעל כאן שיקול מודע . דוגמאות שונות , כגון זו שבסיפור הברכה והקללה , עשויות להעיר שהמחבר נמנע במתכוון מתיאורים מפורטים של הווי , כדי שלא יוגבל מרחב מחייתם של הסיפורים 6. דומני , שהדיון העוסק בדוגמאות המוצגות בפרקי העיון עשוי לאשש העדפה זו . בסיפור על יעקב בבית - אל ( בר' כח , י - כב ) מבצע יעקב פעולות שאופיין הפולחני מסתבר כמעט מאליו . את האבן אשר היתה מונחת למראשותיו הוא מניח כמצבה ויוצק שמן על ראשה . הוא נודר נדר אשר לשונו ומרכיבו מושתתים , כנראה , על נוסחה קבועה 7, והוא מתחייב לעשות את המקום לבית אלהים ולתת בקביעות מעשרות לאלהיו . כל אלה מעניקים לסיפור עור מימד . נוסף על החלום וההבטחה הניתנת בו , הכוללים את המסר העיקרי , אנו נרמזים על כך שיעקב הוא גם מייסדו של פולחן קבוע , שמקומו בית - אל . בכך נעשה אפוא הסיפור למסמך המכיל בסיס מתועד לתולדות קדושתו של המקום 8. קריאה זהירה עשויה להעמידנו על כך . אך אפשר שקיימת גם זיקה בין סיפור זה ובין אפוסים כנעניים המספרים על ייסוד מקדשים . זיקה כזאת עשויה להתגלות באמצעות ביטויים ותיאורי פעולות שיש ביניהם קרבה 9. הכרת עומק הקשרים שבין מסורות ישראליות - צפוניות ובין תרבות כנען , נוסף על ערכה העצמי , תוכל לתרום להבנת צדדים נוספים בסיפור , שלא באו לביטוי גלוי . אבל העובדה היא שבמישור הגלוי - נותרים כל יסודות הפולחן המשוקעים בסיפור זה כתיאור של מעשה חד פעמי וייחורי . הדמיון בין סיפורי המקרא ובין יצירות מן המזרח הקדום פנים רבות לו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help