sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אדם המשביע עצמו באלה חמורה מכריז ואומר " כה יעשה אלהים ... וכה יוסיף", כאשר המלים " כה " " וכה " משמשות תחליף לקללות הצפויות , האמורות להיות ידועות לכל , ואשר תחולנה על ראשו אם לא יעמוד בהבטחתו או אם לא תתאמת הצהרתו . את הקללות המפורשות אין הוא מעז להגות , וממילא מסתבר שהאמונה היא שהקללה פועלת מכוח עצמה ( שמ"א , ג , יז ; יד , מד ; כ , יג ; שמ"ב ג , ט , לה ; יט , ידן מל"א ב , יג ועוד ) 3. לפנינו אפוא רקע תרבותי - חברתי שבו מייחסים כוח מאגי למילה המדוברת . מאחר שהדוגמאות המעידות על כך פזורות בסיפורי מקרא שונים שמקורותיהם שונים , רשאים אנו לצאת מהן להשערות ולהשליך השלכות שונות הנוגעות לחברה אשר עיקר המידע המועבר בתוכה עורנו מבוסס על תקשורת אוראלית . מן הסתם , יש קשר בין עובדה זו ובין קצב השינויים האיטי , יחסית , בצורת הסיפור . יש מקום לשער שגם השימוש הרווח בדפוסים ספרותיים והתלות בקונוונציות כרוכים בעובדת יסוד זו . ואולם את נתוני היסוד של מסגרות החיים , ביניהם אלה המהווים לעתים את הבסיס לקונפליקט שבסיפורים , אין המחברים פורשים לפנינו . בסיפור על גניבת הברכה מצווה יצחק את עשו בנו לאמור : " ... ועתה שא נא כליך תליך וקשתך וצא השדה וצודה לי ציד ( ה ) ועשה לי מטעמים והביאה לי ואכלה בעבור תברכך נפשי בטרם אמות". מן הפירוט שבפסקה זו עשויים אנו להרמז שלא רק האכילה עצמה מהווה תנאי לקבלת הברכה , אלא אופן עמידתו של עשו בדרישות אביו כולן . המלה " בעבור " מקבלת , כמדומני , משמעות ייחודית יותר מאשר " למען": על עשו לצוד את הצייד המיוחד ולהכין את המטעמים בדיוק באותו אופן שיש בו , ורק בו , כדי להעניק לו את הזכות לקבלת הברכה . במלים אחרות , יש מקום לשער שהמטלה של עשו היא מעין מבחן ) ordeal . הפירוט שבהקדמה " שא נא כליך , תליך וקשתך", עשוי לרמז על שיחה " מקצועית " בין שני אנשים שהקרבה ביניהם מתמקדת בנושא זה , כפי שאכן סופר בסיפור הקודם : " ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו". למבחן כזה , בוודאי מתלווים סממנים מובהקים של טכס פולחני 4. אבל מחבריהם של סיפורי המקרא אינם מספקים לנו אחיזה כזאת . רק במקומות מעטים ניכרת ידו של מי שטרח להוסיף לטכסט הערת הסבר ."לפנים בישראל", מלמדנו אחד העורכים , " כה אמר האיש בלכתו לדרוש אלהים , לכו ונלכה ער הראה , כי לנביא היום יקרא לפנים הראה"( שמ"א ט , ט ) . " שים נא ידך תחת ירכי , ואשביעך ... " אומר אברהם לעבדו ( בר' כד , א - ב ) . אבל יעקב , קודם מותו , אומר ליוסף : " שים נא ידך תחת ירכי", ואינו מוסיף " ואשביעך", כי אם ממשיך ואומר : " ועשית עמדי חסד ואמת"( בר '

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help