sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בפרק על מוטיבים , תבניות וסצינות השתדלתי להתרכז בנושא אחד , והוא : הקשר הפנימי הנוצר בין סיפורים מכוחו של מוטיב , ותלותם של סיפורים אלו באלו מכוחו של דפוס . תלות זו עשויה ללמד על המשמעות העיקרית שמייחס המחבר - העורך לכל סיפור בודד וכן למכלול כולו . ההנחה היסודית היא , שככל שהדפוס הדוק וסכימטי יותר , כך פוחתת מידת האותנטיות של הסיפור הבורד המעוצב לפיו . משמעותה הרעיונית של סצינת דפוס נפרשת לפנינו בעיקר בעזרת השוואה לסיפורים אחרים . החלק המרכזי בעיוני מוקדש לסיפורי התלונות במדבר . נראה כי סיפורים אלה , במצבם הנוכחי , יותר משהם מהווים תיעוד של שורת אירועים היסטוריים מימי הנדודים במדבר , הם משקפים התמודדות עם שאלות עקרוניות ועם משברים שהתעוררו בשלבים שונים של תקופת המלוכה 1. אך המחברים העבירו את ההתרחשויות אל זירה רחוקה , היא תקופת הנדודים במדבר . בכך שיוו לאירועים וללקחיהם משמעות עקרונית ועל זמנית . אפשר לומר שבכך הניחו יסוד חשוב לראיית יציאת מצרים כאירוע המתחדש בכל דור ודור . לגבי העיון בכללותו , נראה שפרק זה מאפשר לבחון את מהותה של הסלקציה שעשו מחברי סיפורי המקרא באמצעי העיצוב שעמדו לרשותם . ברבים מסיפורי המקרא ישנו שלב מסוים בהתפתחות העלילה הכרוך , במידה זו או אחרת , בחוק או במנהג שרווחו במזרח הקדום . אלה אינם מופיעים בגלוי במהלך הסיפור , וממילא אינם מפורשים , ולא אחת יקרה שמימד מסוים בסיפור נותר בגדר חידה לקורא בן זמננו . מן הכתוב עצמו יקשה להבין אל נכון מדוע בחרו גם אברהם וגם יצחק בתירוץ שהאשה זה יציל את חייהם : שאיתם היא בעצם אחותם , מתוך בטחון שתירווי העיון במשא ומתן על קניית מערת המכפלה אינו מגלה בנקל על מה , בעצם , התמקחו הצדדים . חוקי החורים והחתים עשויים לתרום להבנת הנושא ; 2 משמעותם של פרטי הטכס שבברית בין הבתרים ( בר' סו ) נשארו חתומים בפנינו , והוא הדין בפרטים מרכזיים מעלילות סיפורי האבות . יש שעיון משווה ומקיף במקרא עשוי להבהיר את התמונה . כאשר תובע עשו במפגיע את ברכתו מאביו , עונה לו יצחק : " הן גביר שמתיו לך ואת כל אחיו נתתי לו לעבדים ודגן ותירוש סמכתיו ... " ( בר' כז , לז ) . " שמתיו", " נתתי", " סמכתיו", אומר הוא , ואין הוא אומר כי איחל לו דברים אלה . משמע , מילות הברכה , כיוון שיצאו מפיו , נחשבות כעשייה של ממש והן תקפות כאילו כבר נתממשו . הוא הדין בקללה . שלמה , קודם שהוא מצווה להמית את שמעי בן גרא , אומר : " ... והשיב ה' את רעתך בראשך", אך הוא מוסיף מיד : " והמלך שלמה ברוך", פן תדבק הקללה גם בו ( מל"א ב , מד - מה ) .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help