sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שהרי המחבר שם בפי יפתח נאום ארוך שבו הוא פורש את זכותו של ישראל על הארץ אשר משתרעת " ... מארנון ועד היבק ומן המדבר ועד הירדן " ( שופי יא , כב ) . אבל פרטים על דרכי הלחימה של יפתח אין אנו יודעים כלל . הסיפור מתרכז בגורלו האישי ובמחיר הטראגי שעליו לשלם תמורת נצחונו . מדוגמה זו שבספר שופטים יתכן שנוכל להוסיף הארה מסוימת גם למהות מבנהו של ספר מלכים . מגמתו המרכזית של העורך הדויטרונומיסטי היא להציג את השתלשלות המאורעות ההיסטוריים לצורך לקחו החינוכי ולשם צידוק הגלות והחורבן . הוא בחר לשלב את טיפולו במישור הכלל - ביחד עם אוסף נכבד של סיפורי מופתים מחיי הנביאים . הקורא בן ימינו עשוי למצוא פער מסוים בין שני סוגי החומר הספרותי , דהיינו , בין הדיווחים על המאורעות הלאומיים , ובין החומר המוגש ברובו במודוס התיאורי והסצינרי , המטפל באירועים ובמעשי מופת של הנביאים . המחבר המקראי , האמון על מסורת הממחישה את רעיונותיה באמצעות גיבורים ומעשיהם , לא ראה כל זרות בשילובם של שני סוגי חומרים אלה . אם נכונה הבחנה זו , הריהי מצטרפת להנחה הקודמת , בדבר הטיפול במבנה החזרה , שנועד להבליט את אישיות השליח . צירוף זה עשוי לתרום לאיבחונו של שימוש עקבי בדרכי העיצוב של הסיפור המקראי ובאמצעיו השונים . הפרק העוסק בטכסט ובזרימתו עשוי לתרום לחידוד אותן אבחנות עצמן . נראה שלעולם לא נוכל לדעת מה היה הסדר המדויק של השתלשלות מאורעות היסטוריים מסוימים . הקביעה מה קדם למה ומהם הדברים שהתרחשו במקביל תלויה לעתים בניחוש ובהשערה . אבל יש מקומות שניתנים לשחזור הגיוני , ומהם ניתן להניח שהסדר המדווח שונה מן הסדר שהיה , כנראה , במציאות . לא אחת אנו רואים שפרטי מידע מסוימים מופיעים בסיפור לאו דווקא במקום שהיינו מצפים להם על פי הסדר הסכימטי המקובל או על פי הסדר הכרונולוגי הסביר . מסתבר שפרטים אלה מופיעים במקום שבו הם מטביעים רושם חזק במיוחד ומשיגים אפקט יעיל במיותר לצרכיו הריטוריים של הסיפור . חלק ניכר מן התופעות הללו כבר טופל בפרשנות ובמחקר . בעיוני בנושא זה ביקשתי בעיקר להבליט את שייכותן של תופעות אלו לתמונה הכוללת , המראה כיצד ארגנו המחברים את החומר הספרותי לצרכיהם הריטוריים והדידקטיים , כאשר המחשבה על תמונה אובייקטיבית לא היתה דווקא בראש מעייניהם .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help