sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הראשונים את התגלמותם של יעוד ושליחות לאומיים , כפי שאלה ניצפו בימיו של המחבר . בהתאם לכך , מתרכז גם הפרק על הגיבורים בנושא עיקרי אחד : בסיפורים המורכבים או במחזורי הסיפורים , מורגש חסרונו של קו עקבי בעיצוב , בעיקר במה שנוגע להתפתחותו של הגיבור . כמעט שאין אפשרות לציין השפעת גומלין בין אירועים שחווה הגיבור ובין שינויים שחלו בתכונותיו . אמת , ישנם היוצאים מכלל זה . בשלב מסוים בקורותיו של יוסף , הוא מגלה כלפי זולתו רגישות שלא היתה בו קודם לכן . אלא שגם במקרה זה אין הכתוב מציג בבהירות את נסיבותיה של " תכונה נרכשת " זו , ורק נותר לנו להבין דבר מתוך דבר , לאמור , שיוסף הפונה אל האופה ואל המשקה של מלך מצרים בשאלה " מדוע פניכם רעים היום", אינו עוד אותו יוסף האגוצנטרי שהכרנו בשלביו המוקדמים של הסיפור . מקרים כאלה מעטים ביותר , ונראה כי דמות הגיבור נועדה בעיקר לשמש מענה לשאלות של אמונה . האירועים הנחרזים על שרשרת חייו הם בעיקרם אילוסטרציות לקונפליקטים עקרוניים , לתקדימים משמעותיים , להבהרת מהותה של השליחות שהוטלה עליו או להמחשת מהותה הרעיונית של מערכת היחסים והמחוייבויות שבין הפרט ובין העדה או בין האדם לאלהיו . העובדה שאף על פי כן מתקבלת רמות הגיבור המקראי כדמות אמינה המעוררת הזדהות והמשמשת לעתים קרובות כדמות מופת , מוסברת בדרך כלל ברמתו האמנותית הגבוהה של המחבר המקראי וביכולתו הססגונית להשתמש באמצעי העיצוב שברשותו . אך יש להדגיש שהמחבר מייחס חשיבות רבה לגיבור - השליח , להכרעותיו ולהעדפותיו , משמע , לאופן השימוש שלו בחופש הבחירה שלרשותו . במלים אחרות , הסיפורים נתגבשו תוך מזיגה מעודנת בין הדגשת מגמתם החינוכית ובין הגשתם כסיפורים שאפשר לחזור ולספרם כדי לענג את שומעיהם . הלקחים והמסרים מוגשים אפוא באמצעות המימד החווייתי , וחוליית הקישור בין המימד החינוכי והמימד החווייתי מצויה באופן עיצובו של הגיבור . בסיפורים רבים נגלה שהמחבר הקדיש לגיבורים תשומת לב רבה יותר מאשר לאירועים ההיסטוריים שבתוכם פעל . המעין בסיפור יפתח הגלעדי , למשל , יבין שאילו ראה המחבר את משימתו העיקרית בתיאור מהלך האירועים , היה מבהיר מן הסתם כיצד הצליח יפתח לנצח את העמונים . ככלות הכל , אין זה עניין של מה בכך : מן הסיפור נמצאנו למדים שזקני גלעד נאלצו למחול על כבודם ולפנות אל יפתח המגורש , משום שרק הוא מסוגל היה להנהיגם בקרב . הסיפור אינו מתעלם מן המימד ההיסטורי ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help