sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מצטבר קשר מהותי בין צורת השימוש באמצעי מבנה ספרותי ובין אחד מיסודות האמונה המרכזיים שבמקרא . הנחת מוצא אחרת בעיוני נוגעת לעלילה . נראה לי שביסוד העלילה שבסיפור המקראי הטיפוסי מונח קונפליקט מיוחד : אין זה קונפליקט בין " טוב " ל"רע " או בין גיבור " צודק " לבין גיבור " חוטא", אלא קונפליקט עדין בין ערכים . לעתים קרובות נקלע הגיבור למצבי הכרעה קשים , בשל ההכרח לבחור בין מעשה רע , הכרוך בשבירת נורמות מסוימות , לבין רעה גדולה מזאת , שתיגרם אם לא יעשה כן . איני מנסה לטעון שכל העלילות המקראיות הן כאלה , אף לא רובן . אבל נראה שזהו קו מאפיין ודומיננטי , והוא ייבדק בפרק העוסק בעלילה . בהתאם להנחה זו , ייבדקו גם אמצעי העזר העומדים לשירות העלילה , כדי לגלות כיצר אלה משרתים את המסר והלקחים המשתמעים מן הסיפור . אמצעים אלה הם : א . מלים מנחות וביטויי מפתח , תחום שאיני מחדש בו הרבה , אלא מנסה לתרום למספר הבחנות : ב . פורמולות הבאות כתחליף לתיאורי מצב : ג . דרכי השימוש בשמות ובתארים ; ד . דרכי הטיפול במימד הזמן . אנסה להתחקות על דרכם של המספרים , מתוך השערה שאמצעים אלה פותחו ברגישות אמנותית כדי למנוע הסחת דעתו של השומע או הקורא ממהותו העיקרית העדינה של הקונפליקט . לחיזוקה של השערה זו אביא הוכחות מתוך הטכסט , שבידי המחבר היו גם אלטרנטיבות ודרכי תיאור אחרים . ברבים מן הסיפורים נפגוש תיאורים ארכניים וחזרות , השוכנים זה בצד זה עם פערים וקיצורי ררך מפתיעים . לא אחת נגלה שהמחבר המקראי מוותר במודע על תיאורים שכל מספר - סיפורים היה עושה מהם מטעמים להנאת שומעיו , כגון תיאורי נוי והדר , מראות יפים , או פרטים מעוררי סנסציה וכיוצא בזה . " ולשאול פלגש ושמה רצפה בת איה , ויאמר אל אבנר מדוע באתה אל פלגש אבי " ( שמ"ב ג , ז ) . לעולם לא נדע בוודאות אם יש אמת בהאשמה זו ואם אין . מתגובתו של אבנר אנו למדים שבמסיבות הקיימות , אין זה לכבודו לענות על שאלה זו . אך למחבר חשובות עתה רק המסיבות והשתלשלותן . עד כדי כך אצה לו הדרך , שהוא אינו מתעכב אפילו כדי להזכיר מיהו שאמר את הדברים לאבנר . הוא סומך על הבנתנו . אלא שבהמשך , כאשר מגיע הקונפליקט לשיאו המשמעותי , מואט קצב ההתקדמות , ומופיע שימוש במבנה החזרה : שלוש פעמים רצופות מסופר שאבנר נשלח על ידי דוד והלך בשלום . בפעם הרביעית חלה סטיה שמשוקע בה רמז . במקום " וישלחו וילך בשלום", אומר יואב : " למה זה שלחתו וילך הלוך". סיפור זה , כמו רבים אחרים , מראה בעליל שהמחבר בחר , מתוך שיקולים אמנותיים , בין ארכנות ובין קיצור מופלג .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help