sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

על חברת ילדים וריכוז סביב נושאים . עתה תבע אביגל להמעיט בלימוד התרבות הכללית וההיסטוריה הכללית , תוך התרכזות ביניקה ממקורות יהודיים . נוכח עומק הייאוש אליו הידרדר העם , הוא אף המליץ על טיפוח זמני של רעיון " עם סגולה " . הדגשת ערכי היהדות ההומניסטית ישמשו כמכשיר להעמקת התחושה ההומניסטית בכללה . גילויי גבורתה של יהדות הגולה נוכח האכזריות הנאצית היו נכסים חינוכיים עליהם יש להתבסס בטיפוח ערכי ההומניזם וההגנה העצמית כאחד . 35 בכנס מחנכים של זרם העובדים בחנוכה תש " ד ניטש ויכוח חריף על המגמה החינוכית - אידיאולוגית של הזרם . י ' רון - פולני הציב כמטרה חינוכית את הזדהות הילד עם הגולה הטבוחה ולא עם הגולה המורדת בלכד . ההגדרה שבה בחר מלמדת , לא פחות מהתוכן של דבריו : איך נחנך את ילדינו לקראת קליטתם של העולים הצעירים בתוכם . . . יש להעמיד בפני ילדינו בבהירות יתרה את הכוחות החיוניים של עמנו בגולה , כיצד עובר עמנו לפרודוקטיביזציה בארץ - ישראל . יש להעלות על נס את הגבורה שבהתאב - קות , בין שזה מוות על קידוש השם או הגנה עצמית . . . יש לבטל את רגש ההתבטלות של ילדינו בפני תרבות חוץ לארץ . ביטול רגש ההתבטלות אין פירושו הסתגרות בפני התרבות הכללית , הסביר רון - פולני , שהזדהה עם אביגל בתביעה להעמקת התודעה הלאומית . היתה זו פרידה מוחלטת משלילת הגולה . אפילו הפרודוקטיביזציה , הערך האופייני ביותר לזרם העובדים , שהופיע מראשיתו כבית ספר עמלני , הצטייר בדברי רון - פולני כתהליך אובייקטיבי , שארץ - ישראל וחלוציה המשיכו אותו לאחר שפתחה בו הגולה . מורים נוספים התבטאו באותה רוח . נשמעו תביעות להגביר את לימוד ההיסטוריה היהודית בדרך של ליקוט " המועיל והמחנך " . נאמר בכינוס כי נקודת המוצא להשקפת העולם צריכה להתרכז באינטרסים של העם היהודי . טוב הוא מי שתומך בדרישותיו של העם היהודי ורע - מי שמתנכר לו . אין אינטרנציונל סוציאליסטי זה או אחר יכול לזכות בתמיכה ואהדה אם איננו תומך בהגשמת הציונות . הוויכוח האידיאולוגי על אופי הזיקה הסוציאליסטית של החינוך בתנועת העבודה נקשר בפולמוס הפוליטי נוכח פילוג מפא " י . בעיני חברי מפא " י הפעילים בזרם העובדים היתה זיקתו של השמאל לברית - המועצות צורמת במיוחד לאחר השואה . אחד מהמורים טען : היהודים נרדפים מפני שרוצים לשנות את פני העולם . אנו צריכים לגלות את המאורות הגנוזים שביהדות . להראות לילדים שאנו נעלים ונשגבים על עמים אחרים . המפנה הזה ברוסיה . הכפייה . המשמעת של ברזל ועונשין . כל אלה לא יעבירונו מדרכנו המיוחדת לנו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help