sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בתחום תכני החינוך חלה נסיגה שלמה מהפציפיזם , שאפיין במידה מסויימת את תנועת הפועלים בעולם וגם בארץ - ישראל . את הביטוי הרדיקלי ביותר לכך נתן יצחק טבנקין , עוד בטרם נודע ליישוב על ההשמדה המתחול - לת באירופה . 29 באוגוסט 1942 נשא טבנקין את משאו המפורסם בפני מחנכים מהקיבוץ המאוחד , שנודע אחר כך בשם : " בית הספר והמלחמה " . בדבריו , שביטאו לא רק את הרוב בקיבוץ המאוחד , אנשי סיעה ב ' , אלא גם את דעתם של רבים מחברי המיעוט בו , שהשתייכו לסיעת הרוב במפא " י , קרא טבנקין לחנך את הילדים מגיל רך חינוך ספרטני , שיכשיר אותם לחיות ולהיאבק בעולם של מלחמה . הוא לא נרתע מלהטיף לחינוך הילדים על שנאה . 30 פנחס לוביאניקר ( לבון ) , מנהיג גורדוניה , מראשי חבר הקבוצות , שהשתייך להנהגת - הרוב במפא " י והיה רחוק מרדיקליות ומסוייג מזרם העובדים , הסביר למחנכים ולמטפלות בחבר הקבוצות כי האמונה הפשטנית בטוב , ללא עירנות מספקת בפני הרע , איפשרה את שגשוג הפאשיזם . 31 אפילו שמואל גולן , בעל הסמכות החינוכית הרבה בקיבוץ הארצי , ביקר את החינוך הפציפיסטי ותבע לחנך לתוקפנות נגד הרע ולהגנת הטוב , לנכונות להילחם בנשק בהגנה על ערכים אנושיים מפני הבאים להורסם . 32 אבל בצד התגובות הרוחניות והחינוכיות המשותפות הללו , חל גם פילוג חינוכי - אידיאולוגי במקביל לפילוג מפא " י ב - 1944 . 33 האידיאולוגיה " ממעמד לעם " , שגם קודם לכן אפיינה את הרוב במפא " י , נתגבשה עוד יותר בהשפעת השואה מזה ובהשפעת המצע שגרס את מטרת המדינה העברית , מזה . האחדות הלאומית לאחר מלחמת - העולם התבטאה בין היתר בהדגשת מקומם של ההימנון והדגל הלאומיים בכל המעמדים החגיגיים של ההסתדרות הכללית . 34 מ ' אביגל , ממנהיגי זרם העובדים מראשיתו , הושפע מאוד ממלחמת - העולם ומהשואה , והשפעה זו מצאה ביטוי אידיאולוגי - חינוכי המאפיין את הנהגת הזרם בכללה . מצד אחד חרד אביגל שמא יסיק הדור הצעיר מן השואה את השלילה של כל הומניות , במובן של מוסר בין עמים . אך מצד שני שקד יותר מאשר קודם על ביסוס מורשת ישראל . ביסוס מעמיק של המורשת היהודית אמור היה לדעתו לחזק את ערכי ההומניזם , שהרי לא השנאה לגויים היא תמצית הווייתה של היהדות כי אם האהבה לאלוהים ולישראל . בעוד שקודם לכן יכול היה היישוב בארץ להתרכז בכיבוש השממה , בחלוציות לאומית ובבניין חברה חדשה , הרי עתה , משנחרבה הגולה , חייב היישוב בארץ בטיפוח מורשת היהדות . המעבר להדגשת יתר של המורשת הלאומית על חשבון היצירתיות החינוכית , נחשב על - ידי אביגל עצמו , להסטת הדגש מן הצורה אל התוכן . השינוי הרעיוני שחל כאן היה בגדר מפנה יסודי בדרכו החינוכית . בין חבריו לעבודה היו שאף הרחיקו לכת ממנו . אחד מהם טען כי חלק מבתי הספר של הזרם הכללי , הקרובים מבחינה אידיאולוגית לזרם העובדים , יכולים להיכלל בו יותר מבתי - חינוך השותפים להשקפות חינוכיות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help