sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

את בעיות העם היהודי במסע שיבתו לנורמליות , כי אם את עבודת האלוהים . 20 ב , השקפות ברל כצנלסון ודוד בן - גוריון על חיתך ילדי העובדים בשנת 1932 , בכינוס הששי של עובדי מוסדות החינור של זרם העובדים , ניטש ויכוח . יצחק שוויגר ( לימים : דמיאל ) טען כי המוסר שיש לחנר עליו הוא הלקח שלימד הלל הזקן : " דעלר סני - לחברר לא תעביד " . ברל כצנלסון חלק על כך . אמנם הוא הסכים עם שוויגר בהתנגדותו לחינוך הסובייטי , אולם סירב להתעלם מהקונפליקטים בחברה ותבע חינוך למעורבות פעילה בהם . ברל כצנלסון הציע לחנך על המופת של משה : הלה , כשהבחין בשני אנשים נצים , התייצב לצידו של הצודק עד כדי רצח הכלתי צודק והטמנת גופתו . מוסר היהדות , מוסרו של הלל , אין די בו . על תנועת העבודה " לגדל דור בעל תפקיד חיובי בחיים " . 21 בשנות השלושים צידד ברל כצנלסון בהכללת זרם העובדים , מבחינה אדמיניסטרטיבית , במערכת החינוך של היישוב , ובכך הסכים עם בן - גוריון ועם רבים מחבריו להנהגה . הוא אף גילה תקיפות רבה בעניין זה כנגד החזית שהתנגדה לכך , שהיתה מורכבת ממורי זרם העובדים ועסקניו מהשמאל במפא " י יחד עם השומר הצעיר . 22 אולם ברל חלק על בן - גוריון ביחס לעצם הצורך בזרם חינוך של ההסתדרות . בירח עיון לצעירים מההסתדרות שערך ברל כצנלסון ברחובות ב - 1941 הביע דעתו , בניגוד לדעת בן - גוריון , בזכות קיומם של זרמים חינוכיים : לא הייתי מבקש לנגוע פה בשאלה שלא טיפלנו בה , אילמלא דבריו של בן - גוריון . דווקא משום שאני שותף עימו בכמה דברים שביסוד , רואה אני להדגיש כי אני חולק עליו בזה . לדעתי , אין האחדות הלאומית מחייבת ביטול זרמים בחינוך . וגם אחדות החינוך , במובן הלאומי , אינה מחייבת ביטול זרמים בחינוך . אחדות החינוך צריכה להתבטא בכמה דברים חשובים : באחדות הלשון , בחובת לימודים מסויימים בכל בתי הספר , בפיקוח לאומי עליון על כל בתי הספר , באחדות התנאים ההיגייניים והכלכליים , אך לא ב " אחידות " , לא בביטול הזרמים בחינוך הנאבקים על עיצוב דמותו החברתית והרוחנית של העם . . . אין אני חסיד של מערכת חינוך " אחידה " , הנקבעת בכלליותה ופרטיה על - ידי הממשלה , העומדת " למעלה " מן המגמות הפדגוגיות , הסוציאליות והדתיות השואפות להתגלמותן . המדינה צריך שיהיו לה כמה חובות לגבי בית הספר וגם כמה זכויות , אך אין להפריז בהשלטת המדינה על בית הספר . . . כל הנסיונות החינוכיים הגדולים שנעשו בעולם ספק אם היו ניתנים להיעשות ואם היו נעשים במסגרת של חינוך ממלכתי אחיד . . . ואצלנו היהודים לא כל שכן . הן בית הספר העברי עודנו יצור צעיר כל כך ועוד לפניו דרך חיפושים ארוכה . 23

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help