sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כיורש האמיתי של המטפיסיקה החילונית של אחד העם " . 13 הביקורת על הוראת התנ " ך בשומר הצעיר גברה ככל שהשמאילה תנועה זו וככל שראשי המרכז לחינוך נטו יותר ויותר לגישה לאומית כוללת . ב - 1950 נערך בירור עם המחלקה לחינוך של הקיבוץ הארצי ובעקבותיו נבחרה ועדה , שתפקידה היה לבחון האם קיימת אפשרות לגשר בין התפיסות השונות . ' 1 אך ההתנגשות בין שתי ההשקפות על התנ " ך הגיעה לממדי שערוריה עם הופעתו של הספר : סיפורים מן המקרא , בעריכת מ ' סגל ב - 1950 . בספר הוגשו סיפורי המקרא תוך מחיקת שם האלוהים וללא המסגרת של הלקח הדתי מוסרי , שלפי הניתוח של מדע המקרא נכתבה במאוחר והודבקה לאגדות עם אלה . יצחק טבנקין , מנהיג הקיבוץ המאוחד , ניסה להניא את מ ' סגל מפירסום הספר , וסופו שיצא לאור ללא ציון של הוצאת הקיבוץ המאוחד עליו . בציבור היהודי הכללי בארץ התעורר גל מחאה , שהגיע עד שאילתה לשר החינוך בכנסת . המחבר גונה בחריפות מעל במות ציבוריות כ " עוכר ישראל " ; גם זרם העובדים לא פיגר אחרי מסע הגינוי , אם כי בצורה תרבותית יותר . בעיני מחבר הספר דמה הדיון בספר במוסדות זרם העובדים ל " משפט שדה " . אולם חיצי השנאה והתדהמה בעקבות הופעת הספר והשמועות ה " נוראות " עליו בארץ ובחו " ל , כוונו לא אל הקיבוץ המאוחד , תנועתו של המחבר , אלא אל השומר הצעיר . מכתבים מבוהלים הגיעו למרכז תנועת השומר הצעיר בארץ על הסכנה לתנועה הטמונה בספר זה , כיוון שהחוגים הדתיים הביאו להפצת שמועות על הספר בקהילות יהודיות בחו " ל . 15 ב - 1951 , בהתוותו את חזון המדינה , העלה בן - גוריון על נס את " חזון נביאינו " . בשמם אף שלל את המשטר הקיים בעולם , משטר של " תחרות , אלימות ופחד " , ובנוסח הנביאים הטיף לעמים " לא ישא גוי אל גוי חרב " . אולם כיוון שלא פירש באורח קונקרטי את הביטויים האלה , חסרה הצהרתו ש " ארץ הצבי וספר התנ " ך " יהוו בעתיד את הבסיס למדינה , פירוש חברתי ופוליטי מוגדר . 16 מכאן ועד לימוד התנ " ך כמופת לעליונותו הרוחנית של עם ישראל על עמים אחרים היתה הדרך קצרה . היו אנשי רוח שהתנגדו למגמה זו וטענו שהמרכז ללימודי התנ " ך שפתח בן4גוריון בבית ראש הממשלה , הופך למעין " חצר " העוסקת בפוליטיזציה של היהדות . 17 לאחר חיסול זרם העובדים , ננטשה ברוח זו לחלוטין המגמתיות החברתית בלימוד התנ " ך . 18 מחברי תוכנית הלימודים הממלכתית לתנ " ך הגדירו את ההישגים הלימודיים שעל התלמיד לרכוש במלים אלו : " ידיעה כי התנ " ך הוא היצירה האמנותית הנעלה ביותר בעולם " . משפט זה מופיע ארבע פעמים בתוכנית הלימודים . 19 ביקורתו הליברלית - הומניסטית של צ ' אדר על המגמה הבדלנית - לאומנית הזו בתוכנית הלימודים היתה ביקורת מתונה לעומת ביקורתם של המחנכים מהשמאל הקיבוצי . הם טענו שלימוד התנ " ך בבתי הספר הממלכתיים שוב אינו לימוד חילוני , כי מעמיד הוא במרכז העיון במקרא לא את האדם וגם לא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help