sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מרקס ; מהתנ " ך ומההיסטוריה של עמים אחרים כאחד שאבו תיאורים לניגודי מעמדות . 12 אכן עם ההסכמה הרחבה לחנך , באמצעות התנ " ך , לציונות סוציאליסטית מגשימה , הקושרת את היהודי לארץ , לאדמה ולעבודה בפועל , נתגלעה גם מחלוקת חריפה בין הימין והשמאל בזרם העובדים . המחנכים של השמאל , השומר הצעיר , מרדכי סגל וחבריו מהקיבוץ המאוחד , אנשי הרדיקליזם החברתי והחינוכי , ראו בתנ " ך מושא למחקר חברתי מעמיק של החברה המקראית . לא פחות מאחרים עסקו גם הם בשאיבת ערכים אינטנסיבית מן התנ " ך , אך ללא אותה קדושה חסרת הבחנה או שאיפה להאחדה שאפיינו את הגישות המקובלות . בהסתמכה על מדע המקרא ערכה האסכולה החינוכית השמאלית והקיבוצית סלקציה בתכנים החינוכיים של התנ " ך . ללא רחמים חשפה את הקונפליקטים בין מעמדות ומגמותיהם , המשתקפים במאבקי הדמויות , מבלי לקדש את המסגרת הכוללת . בעזרת הכלים של מדע המקרא חשפו מחנכים אלה בתנ " ך תכנים אנושיים כלליים ולא רק לאומיים . המסגרת המארגנת והכרונולוגית של המקרא נתפרשה כעריכה מאוחרת ומגמתית , המקנה אחידות מדומה לחומר הקמאי המגוון . האוצרות החינוכיים במקרא נתפסו כשבויים בתוך מסגרת דתית - מורליסטית מאוחרת המוצצת מהם כביכול את לשדם האנושי - ספרותי . סבורים היו שקילוף המסגרת הצדקנית והמגמתית הינו תנאי בל יעבור לראיית התנ " ך כספרות בעלת ערך אנושי כללי . גישתו החילונית - מחקרית של השמאל ראתה בתנ " ך ילקוט מקורות ספרותיים של עם ישראל בשבתו על אדמתו ; לכן התירה , אף המליצה , על בחירה של סיפורים וקטעים ממנו , לפי טעמם של המחנכים , תוך התייחסות צמודה אל יתר תכני הלימוד . יותר משהתנ " ך נלמד כשלמות בפני עצמו הוא בא ללוות אותם נושאים לימודיים שהם אשר נתפסו כשלמות . כך הפך לימוד התנ " ך , כמו לימודם של פירקי ספרות ומדע , לאחד מהיסודות שמהם נבנו פירקי - הלימוד , " נושאים " או " תהליכים " . שלילת הקדושה מהתנ " ך כה העמיקה בדרך לימוד זו , עד שאפסה האפשרות להציבו כמקור ההשקפה שעם ישראל הוא עם סגולה . לעומתם הבליטו מנהיגי זרם העובדים ומחנכיו בבתי החינוך , את שאיפת הצדק החברתי של הנביאים ואת זעקות החמס שלהם על העוול שגרמו העשירים לעניים , כבסיס להדגשת סגוליותו של העם היהודי . התפיסה אודות אחדותו הרעיונית , המוסרית והאוניברסלית של התנ " ך , ראתה בקידושו יסוד לשליחותו המחודשת של עם ישראל כעם סגולה . בזרם הכללי התבססה מגמה זו בלימוד התנ " ך על אחד העם , ואילו בזרם העובדים הושפעה יותר ויותר מהשקפותיו של בן - גוריון , ככל שעלה מעמדו של האחרון כמנהיג . יעקב בנאי , מראשי זרם העובדים ומי שכתב את תוכנית הלימודים שלה במקצוע התנ " ך , הקדיש את הספר לבן - גוריון , אשר " נחשב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help