sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לא במקרה בא המשבר עם קום המדינה . ראשי המדינה ורוב העם דימו בנפשם שהמכשיר החדש , המדינה , נתן בידם את היכולת להשיב תשובה לכל השאלות שיתעוררו . לכן אין עוד צורך בתרומתם של גופים עצמאיים שכוחם לתרום לפיתרון הבעיות של החברה בא להם מיוזמתם ועל פי חוקיותם הפנימית . במקום ההתנדבות לשאת בתפקידי המדינה , בה היא ביטאה את עצמה , נענתה הקבוצה לכל תביעה בגלל היותה תביעת קברניטי המדינה . במקום להגיע אל עצמה על ידי פעילות יוצרת של חבריה , פיתו אותה להיות מעביד בניגוד למהותה . ההליכה שולל אחרי הנאות החיים נעשה פועל יוצא בלתי נמנע כמעט משינוי זה שהביא עמו רווחה - ורווחים . משפט ההיסטוריה על הקבוצה נפתח מחדש . אפילו את " אי - הכשלון למופת " צריך היה להוכיח מחדש ובמצב חדש לחלוטין : וכאילו למפרע מיום היווסדה . נדרשו ממנה כוחות נפשיים ודינמיות תוססת הרבה מעבר לאלה שכל יצירה אנושית צריכה להוליד כל ימי קיומה ובדרך כלל אף בימי מבחן . הגורמים החברתיים והכלכליים שהחלו לפעול בימים אלה בתוך הקבוצה ומחוצה לה פעלו כל אחד לחוד וכולם יחד בכיוון אחד : הקבוצה שמה לה לקו להעלות את רמת החיים שלה . זו הפכה לערך בחברה הקיבוצית . אין אדם שלא יהנה מניחות . " וירא כי טוב " - אין דבר המשכנע יותר , כי שינוי הוא דבר טוב . החיוב שבתוספת נוחיות אינו זקוק להוכחה . כך נוצר הרקע לדעה שפשטה וכבשה רבים שכל שינוי פירושו התקדמות מכוח עצם היותו שינוי . הדבר מדהים ורק עייפות מאידיאל ועול יכולה להסביר את חולשת - הדעת ואת העיוורון בהם לקתה החברה הקיבוצית נוכח התפתחות זו . הרי בכניעה זו ל"קידמה " טמונה סכנה גדולה לכל חברה אנושית ולחברה הדימוקראטית - שיתופית לא כל שכן . האם מעטות החברות האנושיות ש"קידמה " כזאת שברה אותן ? או לפחות שינתה את פרצופן עד לבלי היכר ? " וישמן ישורון ויבעט". בצעירים של הדור השלישי והרביעי נראים סימני תהליכים אלה בעליל . השפע בסיפוק הצרכים - ובמיוחד זה שהושג ללא מאמץ - מחליש את רצון האדם להתייצב מול אתגר . ויתור על העקרונות כקנה - מידה ראשי בחיי הקבוצה ומיעוט פיתוח נכסי הרוח והתחדשותם מתוכה מונעים מבחנים שכל אדם בריא בנפשו יחפש כדי להוכיח את עצמו . ואחרון אחרון חשוב : ההתרחקות ההולכת ונמשכת מן הערכים החברתיים במובנם המקורי מעמיד בספק את הצורך להטות שכם כדי להבטיח את קיום הקבוצה ועתידה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help