sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבינה את קשריה אל הציבור היהודי של היום על גווניו השונים ואיפה הקו המפריד שאין לטשטשו בינה ובין אחרים ; ומתוך כך היא תבהיר - כיצד ברצונה להשפיע על סביבתה ומה לקלוט ומה לדחות מסה שצר עליה מן החוץ . מתוך המאמרים שקובצו במדור השני עולה , כי עיצוב דמותה של הקבוצה הדתית תלוי בהערכתה את צרכיה הסגוליים בתחום החברה והרוח , כאן צריך להתגלות מה המאפיין אותה הן בקרב הציונות הדתית והן בתנועה הקיבוצית , אליהן היא מתייחסת . מה עשוי לתת לה את הזכות לגדור לעצמה " רשות יחיד". ובמדור החינוך , מוקד מבחנה האמיתי של הקבוצה הדתית - כמו מבחנה של כל חברה מוגדרת - התייחסתי אל יכולתה של הקבוצה הדתית להעביר את המסר שלה הלאה לדורות הבאים . בחינוך יתגלה אם ערכיה אמנם מתממשים במציאות שלה בעוצמה ובצורה משכנעת . כאן ניתן להזים את הטענה שמה שחרתה על דגלה אינם אלא דברים יפים אבל בסופו של חשבון בלתי מחייבים . בשדה החינוך עליה להוכיח שהיא אינה נסוגה מעצמיותה כשזו מתנגשת עם ערכים בעלי תביעות שונות ומפתות , שעה שעליה להראות איתנות וחבריה אף נדרשים לקורבנות כדי להתמיד בדרכה שלה . יש בקבוצה בכלל ובקבוצה הדתית בפרט אלמנט שנוגד ל"סדר התקין " בחברה ה"נורמאלית": הוויתור על ההתחרות שהצלחתה נמדדת בתמורה החומרית שהשיגה . השוויון הקיבוצי ( על אף כל מגבלותיו ) , אינו מאפשר לה " לחיות בשלוה". היא חייבת , אנוסה על פי מהותה , להיאבק על ייחודה כל ימי היותה . קל היה לעמוד במאבק זה - לפחות באופן יחסי - כל זמן שהיתה נחשבת ' עיליתי בישוב המפלס את דרכו . ברגע בו ערערו על " מופתיותה " ניצב לפניה סימן השאלה . האם המשימה שקיבלה על עצמה אינה מעבר לכוחותיה ? הפיכתה מתובע לנתבע , ממי ששש לקבל תפקיד למי שמטילים עליו תפקידים אף על - כורחו הביאה אותה עד לידי משבר . כי תפקיד , אף החשוב ביותר , אינו מקנה את תחושת הייעוד , אם הוא אינו נובע מפנימיותו של מי שמקבלו על עצמו . החלוציות על צורותיה הסגוליות צמחה וגדלה בליבם של בודדים במשך תקופה ארוכה , עד שהזיקה אליה נתפשטה ונעשתה קניינו של ציבור הולך וגדל . הרבים שנתפסו לרעיון שחובתנו וחובת כל אחד ואחד באופן אישי היא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help