sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

לחקירה זו , שולל חקירה מרעית חופשית תכלית שלילה , וממילא נמצא משולל - מרצון ובמודע - את כוח הביקורת הנחוץ לכך . מצב זה הביא לידי עיוות מוחלט של הבנת הרקע להיווצרות ספר הזהר ושל מקומו בעולם התרבות והרוח של ספרר היהודית בשליש האחרון של המאה הי"ג . והרי המרובר הוא בתור הזהב של לימוד התורה בישראל , בקלסיקה תורנית ענפה ביותר , שנכתבה בין השנים 1230 - 1375 לערך , אשר במסגרתה פורש רובו של התלמוד למעלה משלושים פעם ( כמה מן הפירושים הופיעו בכמה מהדורות ) , וכמספר הזה לערך של פירושים מקבילים לספר ההלכות של הרי"ף 16, מלבר שאלות ותשובות לאלפים , פרשנות מקרא , ספרי דרוש ועור - בכמות ובאיכות העולים לאין ערוך על כל מה שנכתב בתקופה ההיא בספרד בתחומי הפילוסופיה והקבלה גם יחר - על - ידי גדולי החכמה והתורה ומנהיגי הציבור בספרר , שלימדו את תורתם בישיבות גדולות לתלמידים רבים מאוד . יצירה ספרותית כבירה זו הינה המפעל התרבותי הגדול והחשוב ביותר שהוציאה יהדות ספרד מקירבה , אף שמפעל אדיר זה לא זכה לתיאור - ואף לא להזכרה גרידא 2 בספרו הגדול של י' בער תולדות היהודים בספרד הנוצרית . י1 התרכזות המחקר בתחומי הפילוסופיה , הקבלה והשירה כתחומי חקירה בלעדיים ליריעת תולדות היהודים בספרד הביאה עמה טעויות רבות בהערכת פרק זה בתולדותינו , ובין היתר מנעה את הבנת המתרחש בספר הזהר על הרקע האמיתי לצמיחתו . חברי , פרופ' משה אידל , הוא היחיד בין חוקרי הזהר שחש בעניין הזה , ודבריו יצוינו להלן בהקשרם המתאים . מובן מאליו כי תחום ההלכה הינו היבט אחד בלבד של חקר צידו הגלוי של הזהר , הכולל שדות עניין מגוונים נוספים הניתנים - וראויים - לחקירה מקיפה . פרשנות המקרא של הזהר מהווה תחום נרחב המחכה לגאולתו : מאז מחקרו היסודי של ב"ז בכר - שהעלה לפני קרוב למאה 18 שנה מימצאים להוכחת שימושו של הזהר בפרשנות העברית הקלסית של ימי - הביניים - לא נעשה דבר להמשך הבדיקה , למרות ההתקדמות הרבה שהושגה מאז בחקר פרשנות המקרא העברית של ימי - הביניים , וחשיפתן של יצירות רבות שלא נודעו בזמנו של בכר . דוגמא אחרת היא חקר הדרשנות הזהרית - שהיא היסוד המעמיר שבספר - והעיון בדרכיה המיוחדות ובמקומה בעולם הדרשה בכלל , וזו של ימי - הביניים בפרט , שהחל רק לאחרונה 19. עניין אחר הוא חקר הנוסחאות התלמודיות המשתקפות בזהר , ומה שיש להסיק מהן על סביבת פעולתו , והחקירה בעניין זה טרם החלה 20. פרשה לעצמה היא פרשנות התלמוד המשתקפת בספר , שניתן ללמוד ממנה הרבה , הן ביחס לתוכנו הממשי של הספר והן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help