sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זהו ספר בעל היקף כמותי ורמה איכותית נדירים , שנודעה לו השפעה עמוקה על קהל קוראיו - ובהם חכמים גדולים ובעלי תורה מובהקים - במשך מאות שנים . נתונים חד - משמעיים אלה אינם עולים בקנה אחר - בלשון המעטה - עם דמותו החיוורת ויכולתו האינטלקטואלית הבינונית של רמר"ל , כפי שהן מצטיירות לעינינו מן העיון בכתביו העבריים , המייצגים את ההיפך הגמור מכל זה . אין , כמובן , כל ספק בכך שהוא הושפע עמוקות מן הזהר והרבה להשתמש בו בחיבוריו , וכי היתה לו היכרות ממשית ומוקרמת למדי עם חומריו , בטרם נפוץ הספר יותר , כשם שאין להטיל ספק כי פעל רבות - יותר מכל אדם אחר בתחילה - להעתקתו ולהפצתו של הזהר . אין גם להטיל ספק בכך כי שלח ידו בזיוף ספרותי מסוגים שונים , במטרה לתמוך בעתיקותו ובייחוסו של הזהרך אך מכל זה אין עדיין ראיה להנחה כי נטל חלק ממשי בחיבורו , ולא כל שכן כי היה מחברו 6 - וזה העיקר 7. ואכן , מלבד שיקולים עקיפים , העלה פרופ ' שלום שתי ראיות ישירות בלבד להוכחת בעלותו של רמד"ל , אך שתיהן מוטעות , כמו שייזכר להלן , בגוף החיבור . ספקות מסויימים קיימים גם בשאלת מקום החיבור . אין כל ספק כי קליטתו , העתקתו והפצתו של החיבור קשורים בקשר הדוק לספרד ; דבר זה נובע בהכרח , ולכל הפחות , מן האמור ביחס לרמר"ל ופעולתו , אולם אין להסיק מכך , לכאורה , דבר ברור על מקום חיבורו האפשרי של הספר ; לכשנדע מי חיברו , נדע היכן חי . היה מקום , אולי , לשקול מוצא ביזנטי למקצת החיבור , על - פי רמזים ועקבות - קלושים ככל שיהיו - שניתן לדלות מן המקורות 8. אלא שיריעותינו על אודות הספרות הרבנית ביוון במאה הי"ג קלושות ביותר , ורומה הדבר ל"רתלי תניא בדלא תניא"1 כל עור לא התרחבה מסכת ידיעתנו על אודות היצירה התורנית ביוון בעת ההיא , אין להשערה מעין זו כל משמעות היסטורית ממשית , וימים ידברו 9. מפליא הדבר ער היכן הגיע כוח ההעלם בחיבור זה . בנוהג שבעולם , אדם כותב ספר , הרי הוא מותיר בו טביעת אצבעותיו , אם הרבה אם מעט , בין מרצון בין אנוס על - פי דיבורו ועטו . צא וחשוב , ספר בהיקף כשל הזהר , ולא תמצא בו מלת לעז מוכרת , גלויה או נסתרת , לא מונח טכני או לשוני שיש בו כדי להסגיר מוצא , ולא ציטוטים ספרותיים ברורים , אלא כמלוא קומצו , וגם הם בעלי אופי קלסי כללי , מתוך כתר מלכות וספר הכוזרי 10, שאינם מסגירים - במקרה הטוב - רבר מלבר תאריך " רצפה " מוקדם מדי , שממילא אין לפקפק בו , ושאינו מקדם את פתרון שאלת זמן החיבור במסגרת המחצית השנייה של המאה הי"ג - שהיא השאלה הקובעת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help