sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה ספר הזהרן מהווה אחת מן החידות היותר גדולות בספרותנו הקדומה , אם לא הגדולה שבכולן . קולמוסים רבים נשתברו בניסיון לעמוד על דיוק זמנו ומקומו ועל זהות מחברו , ולאחר ככלות הכול לא נתברר באופן מוחלט גם אחד מנעלמים אלה . ברור כי עד לסוף המאה הי"ג לא נודע הספר בין הלומדים , כי ראשית הופעתו בעת ההיא היתה בספרד , וכי למן אז נכרך עימו שמו של ר' משה די ליאון ( להלן : רמד"ל ) כנושא באחריות כזו או אחרת להתגלותו , אם כמחבר , אם כמעתיק , אם כמפיץ הספר - ואם בכל התפקידים הללו גם יחד . כידוע נתקיים בעבר פולמוס רחב בשאלת זיקתו המדויקת של הספר אל רמד"ל , ולמרות ההסכמה הכמעט מוחלטת - בעקבות חזרתו המפורסמת של פרופ' ג' שלום - בדבר בעלותו של רמד"ל על הספר , נתחדש לאחרונה הריון המדעי בשאלה זו , עם פרסום מאמרו של י' ליבם , המניח - בצדק , לדעתי - קיומה של קבוצה , או חוג , של מקובלים , שהיו שותפים יחדיו ביצירתו של ספר " קיבוצי " זה 2. גם ליבס מקבל את ההנחה בדבר מעורבותו האישית , העמוקה במיוחד , של רמד"ל באריגת הספר , אלא שלצדו שיער קיומו של חוג חכמים שנשתתפו עמו במלאכה . למען האמת לא הוכחה מעולם בעלותו - המלאה או החלקית - של רמר"ל על ספר הזהר , ולמעשה לא הועלו במחקר , לא על - ידי פרופ' שלום עצמו ולא על - ידי אחרים , פתרונות לתהיותיו הראשונות של שלום , בראשית דרכו , ולשאלות הקשות שעורר במאמרו הראשון , שמכוחן שלל בהחלט את בעלותו של רמד"ל על הספר . עם התקדמות מחקרו , הגיע פרופ' שלום למסקנה כי הנחת בעלותו של רמד"ל על הזהר הכרחית לשם הבנה נכונה של הספר ועניינו , ועל כן התעלם , בפשטות , מן השאלות הקשות שעורר הוא עצמו על הנחה זו בתחילה . למרות שאין ספק בדבר שהזהר נתחבר סמוך לזמן התגלותו , לקראת סוף המאה הי"ג , הרי הנחת בעלותו של רמד"ל עליו מעלה קושי עקרוני גדול , מלבר הקושיות והתמיהות הפרטיות הנזכרות , קושי שלא ניתן ליישבו בצורה המניחה את הדעת . ספר הזהר הנו חיבור תורני מלא וגדוש בקיאות מופלאה בספרות חז"ל , בהלכה3 ובעיקר באגדה : 4 מלאכת מחשבת של תשבץ דרשני , טעונה יצירתיות מקורית מחשבתית וחדשנית בעלת תנופה הבעתית כבירה ויוצאת דופן , מלאת השראה ובעלת סגנון מרומם , הגובל לעתים בנשגב .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help