sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:645

הדוגמה שהציב מוחמד עלי והצורך להיעזר במערב במערכת 1840 ובמלחמת קרים דחפו את האימפריה העותומאנית לשינויים מפליגים בערכיה ובעמדותיה . את מקום הזלזול בכופרים שמעכר לים ובמעשיהם תפסו החיקוי והנכונות ללמוד . האירופים שהיו מוקצים מחמת מיאוס הפכו בן לילה לאנשים נערצים . משטר הרפורמות תורכיה שחזרה לירושלים בשנת 1840 נתונה היתה בעיצומו של תהליך התחדשות שלאחר יאוש ממש . נדמה היה שהאימפריה נסחפת אל פי תהום ורק מאמצים דראסטיים לתיקון עשויים עוד להצילה . הסולטאן מחמוד השני , אבי המגמה החדשה , אמנם מת ב - 1839 ( משברון לב , אמרו , על נצחונותיו של אברהים פחה באנטוליה ) אולם בניו עבדול מג'יד ( 1839 - 1861 ) ועבדול עזיז ( 1861 - 1876 ) המשיכו בקו שהיתווה . ברוח זו פורסמו הוראות שונות בקושטא , החל ב"צו של לשכת הוורדים " משנת 1839 וכלה ב"חטי הומאיון " של 1856 . לתקופה כולה נוהגים ההיסטוריונים לקרוא " תקופת התנזימאת " כלומר " הארגון מחדש". לא כל הצווים האלה נתנו מיד את אותותיהם בפרובינציות הנידחות , והיו כאלה שהוחל ביישומם שנים רבות לאחר התקופה הזאת . דווקא בירושלים הורגשה היטב רוח התקופה החדשה . הפנייה למערב היתה בולטת כאן במיוחד , בשל נהירת האירופים אליה . בשנים אלה ממש הפכה ירושלים מעיר מזרחית רדומה לעיר קוסמופוליטית סואנת שיושבים בה נציגים מכל ארצות תבל בתחומי הדת , הדיפלומטיה , המדע ועוד . היה בכך משום המשך ישיר להתפתחות שהתחילה עוד בתקופה המצרית , ומבחינות רבות ניתן לראות את משטר התנזימאת כממשיך דרכם של מוחמד עלי ואברהים פחה . לפני בוא המצרים היה לירושלים מעמד של סנג'ק בלבד , אך לאחר שהפכה למחוז עצמאי בתקופה המצרית נמשך קו העלייה במעמדה גם תחת השלטון התורכי . עתה הוכפפו לה מחוזות עזה , שכם ונפת נצרת והוענק לה מעמד של " מותקרפלך " ( פלך , גליל ) . בשנת 1854 אפילו היתה לזמן מה וילא ~ ת עצמאי . לאחר זמן הוצא מחוז שכם מתחום המותסרפלך של ירושלים , אך נצרת נשארה כפופה לה . מבחינה מינהלית הוכפף מחוז ירושלים המורחב לפלך ( וילאית ) ביירות , ומושלו הוכפף ישירות ל"שער העליון". על חשיבותה של ירושלים תעיד העובדה שמושליה נשאו כולם תואר פחה והיו בדרגת " מירמיראן " ואפילו גבוהה מזו . ו לצד מושלי המחוז עמד לא רק צוות פקידים - מקומיים ברובם - אלא הוקמה בעיר , כחלק מחידושי משטר התנזימאת , גם מועצה מינהלית ( מג'ליס אדאריה ) . טובלר2 אומר שראשיתה היתה ב - 1850 . ישבו בה שמונה - ארבעה מוסלמים , שלושה נוצרים ויהודי אחד - ובדיוניה השתתפו גם המושל , הקאדי , המופתי וראש הקדש אל - אקצה . החברים המוסלמיים הוגרלו מתוך האפנדיאת , היהודי נקבע על דעת החכם באשי וראשי הקהילה , ונציגי הנוצרים היו בהתחלה רופא מטעם הקאתולים , חייט מטעם הארמנים ויווני - שלא הבין לא ערבית ולא תורכית - מטעם האורתודוכסים . המועצה התכנסה פעמיים בשבוע וועדת המשנה שלה - ארבע פעמים . המועצה אמורה היתה , לפי הדוגמה האירופית , לייצג את כלל התושבים , אך למעשה השתלטה עליה האפנדיאת המוסלמית והעולמא . גם כשהיהודים והנוצרים כבר היוו את הרוב בעיר , ייצוגם בה הוסיף להיות מבוטל וללא השפעה של ממש . לא אחת ניצלו אותה המשפחות הירושלמיות המוסלמיות המיוחסות כדי להסיט את צעדי הרפורמה שנקט מושל העיר לאפיקים שהיו נוחים לאינטרסים המעמדיים שלהן . בדרך כלל קיים היה שיתוף - פעולה בין המושל ובין התקיפים המקומיים ; הם תמכו בו בענייני מינהל והוא העלים עין מטובות - ההנאה השונות שאלה העניקו לעצמם , כגון מינויים לתפקידי מינהל בכירים , חכירת מיסים , שחרור מגיוס לצבא ומתשלום מיסים גבוהים מדי , וכו'. 3 ירושלים היתה אחת משתי הערים הראשונות באימפריה העותומאנית שנתמנתה בה עיריה ( בלדיה ) , 4 היה זה בשנת 1863 ; עד אז התרכזו ענייני העיר יחד עם ענייני המחוז

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help