sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

הערבי הגדול נתאפשר , מצד אחד , בזכות הלהט הדתי שנטע האיסלאם בלוחמיו - ואולי גם להיטות הבדווים אחר ביזה - ומצד שני בגלל היחלשותן הגורלית של שתי המעצמות הגדולות , ביזנטיון ופרס , במאבקי ההתאבדות שניטשו ביניהן . בסופו של דבר סללו כוסרו השני והראקליוס את הדרך לפני הכובש הערבי . בשעה שנכנעה ירושלים ישב החיליף עומר במחנה צבאי לביה'באלג שבצפון עבר - הירדן , והוא מיהר לבקר בעיר הכבושה . לעומת ביקורו של אלכסנדר מוקדון בעיר , שרבים הפקפוקים לגביו , אין ביקורו זה של עומר מוטל בספק . המקורות המספרים עליו מוסמכים , לדעתם של ש . ד . גויטיין ומ . גיל . י לפי מקורות אחדים נתלוו אל עומר בביקור גם ראשי - ציבור יהודים - ואולי רצה להיעזר בהדרכתם בעיר שתושביה נוצרים , ונחשבים עויינים לאיסלאם . 6 בגניזה הקאהירית נמצאה תעודה כתובה ערבית - יהודית , שלפיה ביקשו היהודים רשות מעומר ליישב בירושלים 200 משפחות , אך לאור מחאתו הנמרצת של הפטריארך הנוצרי העמיד החיליף את מספר המתיישבים על 70 בלבד . הם הגיעו מטבריה7 והאיזור מדרום - מערב להר הבית נקבע להם כרובע מגורים . יישוב יהודי באיזור זה מזכיר לאחר זמן ר' אברהם בן חייא , ומוסר שהותר להם לבנות שם בית - כנסת . על המשך נוכחותם בירושלים אחרי עומר מעידים הנוסע ארקולף ב - א 670 ומקורות קראיים מאוחרים יותר . 9 המסורת המוסלמית מרחיבה את הדיבור על פשטות לבושו של עומר , העשוי שיער גמל , בהיכנסו העירה ועל התעקשותו להיכנס לתוכה רכוב על גמל דווקא . הנוצרים מספרים שבגדיו היו מזוהמים ורק בקושי ניתן היה לשכנעו שיחליפם באחרים לשם כביסה . וכך מקבלת אותה תופעה עצמה שני פנים : המוסלמים מדגישים את פשטותם של דרכי המדבר , ואילו הנוצרים רואים בעומר פרא מדבר הרחוק מכל סימן של תרבות או שמאשימים אותו בדו - פרצופיות מתחסדת . המקורות הערביים מוסרים על חוזה כניעה פורמאלי שנחתם בין עומר ובין סופרוניוס על כניעת העיר . וזה לשונו , לפי גירסת ההיסטוריון אלטברי : 0' " בשם אלהים הרחמן והרחום . להלן דברי הבטחון שמעניק עבד האלהים עמר , מפקד המאמינים , לאנשי איליא : הוא מעניק להם בטחון לכל אדם ולרכושו , לכנסיותיהם , לצלביהם : לחולה ולבריא לכל בני דתם . לא ישוכנו חיילים מוסלמיים בכנסיותיהם . לא יהרסו את הכנסותיו ולא יגרעו דבר מן הכנסיות ולא מרכושן ולא מצביהן ולא משום דבר מנכסיהן . לא יאנסו את אנשי איליא להמיר את דתם , ולא יפגעו בהם לרעה . שום יהודי לא יורשה לגור בירושלים עם תושביה . תושבי איליא חייבים בתשלום המס כפי המוטל על תושבי שאר הערים . על תושבי איליא לסלק מקרבם את הצבא הביזנטי ואת האנשים החמושים . לאנשים אלה מובטח הבטחון בצאתם מירושלים , לגופם ולרכושם , עד הגיעם למקום המבטחים שלהם . הבוחרים מהם להישאר באיליא מובטח להם בטחונם . אבל הם כפופים לחובת המס המוטלת על תושבי איליא . תושבי איליא המעדיפים להצטרף בגופם וברכושם לביזאנטים היוצאים ולפנות את כנסיותיהם ולנטוש את צלביהם , מובטח להם הבטחון לגופם , עד שיגיעו למקום המבטחים שלהם . הנמצאים ( בירושלים ) מקרב עובדי האדמה מאז רציחתו של פלוני : אם ירצו , יצאו עם הביזאנטים ואם ירצו ישובו אל משפחותיהם . לא יגבו מהם דבר לפני עת הקציר . " נחלקו הדעות בקשר לחוזה זה . מ . גיל נוטה לקבל אותו , !' ואילו ש . ד . גויטיין כופר באמיתותו . אך ברור כי הסעיף הדן באיסור ההתנחלות היהודית לא קויים הלכה למעשה או ששונה , כדעתו של מ . גיל , לאחר מעשה . בכניסתו לירושלים מצא עומר עיר שלא נפגעה במצור ואף לא נמסר על ביזה או על טבח שערכו המוסלמים בתושביה . אך היו בה עדיין מסימני ההרס מזמן הכיבוש הפרסי ב - 4 ~ 6 . יותר מכל בלט שממונו של הר הבית , ששימש בימי הביזנטים מקום לריכוז אשפה . ירושלים נקראה אז בערבית " מדינת בית אל - ,"מקרס כלומר " עיר בית - המקדש " וטבעי היה שיתחקו על מקום הימצאו של בית - המקדש . ש . ד . גויטיין ומ . גיל סבורים שעוד בזמן ביקורו של עומר הושלם טיהורו של הר הבית בידי מוסלמים ויהודים , ובמיוחד של המקום עליו עמד בית - המקדש , והוא הוכשר למקום תפילה מוסלמי . גם ייתכן שידם של מלוויו היהודים של עומר היתה בדבר , ואולי גם של המומר כעב אל - אחבאר . 2' איש זה , שהוסיף לדבוק במושגים יהודיים מסויימים , הציע לערוך את

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help