sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12b

של המטאפורה השגורה , בשילוב מקורי של מוטיבים צפויים - ביפי הלבוש שבו יעטה את נושאו . אף על פי כן רבים השירים שעם כל נאמנותם לדרכים הקונבנציונאליות של סוגותיהם הם גם ביטוי נאמן לרגשות מחבריהם . כאלה למשל הם מחרר הקינות של שמואל הנגיד על מות אחיו יצחק ומחרר הקינות של אבן גבירול על מות פטרונו יקותיאל . חשיבות מיוחדת נודעת לקבוצות שונות של שירי חול שבגלל ייתוק קשה לסווגן ולשייכן לאחת מן הסוגות הקלאסיות . אף שאינן חפות מקונבנציות , הן בעלות אופי אישי פיקתן לחיי מחבריהן ולעולמם הפנימי מובהקת . ביניהן בולטים שירי המלחמה של שמואל הנגיד , מצביא צבאות גרנאדה , השירים של אבן גבירול על מסעו הרוחני הסוער , הנפתל ורצוף המאבקים לכיבהש " החכמה * האלהיתו שירי הנדהים והסבל של משה אבן עזרא על עקירתו מגרנאדה וגלותו הכפויה במחוזות ספרד הנוצרית , שירי ציון ושירי המסע של יהודה הלוי באחרית ימיו , הרירי בית הסוהר שכתב טדרוס אבולעפיה כשהיה כלוא בטולידו . הצורות של שירי החול בשירת החול שלטה הצורה הקלאסית של השיר שווה - החרוז . כל טוריו , או כפי שכונו אז " בתיו", נחלקו באופן סימטרי לשתי צלעות שוות במשקלן , ל"דלת * ול * סוגר * , וכולם הסתיימו בחרוז אחד קבוע . השיר הקצר , שמספר בתיו לא עלה על עשרה - הקקטעהש ( בערבית ) או נבעברית ) ה * פסוקה' - רווח בעיקר בשירת היין , בשירת החשק ובחטיבות נרחבות של שירת ההגות והפרישות ונטה למידה רבה של קוהרנטיות , לריכח מרבי בנושאו האחד . סוגות אחרות , כמו השבח , הנאצה , הקינה וההתפארות העדיפו את צורת הקצידה - שיר ארוך שמספר בתיו הגיע לעשרות ולפעמים אף עלה בהרבה על מאה . שיר כזה מחולק על פי רוב לשתי חטיבות ראשיות - ל * פתיחה " ול * גוף השיר " - שלכל אחת יכולת לקיום עצמאי והן קשורות בתחבולה רטורית מלאכותית שכונתה " יפי ההיחלצות". עיקרו של היגוף " הוקדש לנושא שהגדיר את סוגתו של השיר כולו . לפתיחה , שנועדה בין השאר להפגק את כישרונו של המשורר ולפעמים עלתה במספר בתיה ובאיכותה האמנותית על * גוף השיר", אפשר היה לבחור - להלכה - כל נושא שהוא . למעשה רווחו בה תיאורים מהווי המדבר ומארחות חיי הבדואים ( על פי מסורת שתחילתה עוד

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help