sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11b

* שירי שבח " לנותני חסותם , ברוממם בלשק גוזמאות קיצונית את מידותיהם הנעלות - חכמתם , כושר מנהיגותם ובעיקר את נדיבותם . ב"קינות * על המתים ביכו את גול האסק , זעקו מהשכול והיתמות , התלוננו על אור יום שחשך , על הגורל האכזר הבוחר בטובים כמטרה למהלומותיו ועל המוות המכלה את מבחר האנשים . אבל לא רק את שבחי פטרוניהם שרו משוררי ספרד . ב"שירי התפארות", כמבקשים להתנשא על כל בני דורם , שיבחו את עצמם , בעיקר את כישרונם כמשוררים ואת שליטתם בכל מסתרי * החכמה". את יריביהם , מתנגדיהם ובעיקר את מבקריהם גינו בישירי נאצה * תוקפניים שלא מאסו בחרפות ובדברי לעג ארסיים . על מצוקותיהם בחולי , בבדידות , בתחרשוז נבגדות ביחסיהם החברתיים כתבו * שירי תלונה * . בישירי חשקי כתבו על מנעמי האהבה ובעיקר על ייסוריה , על עצמת תשוקתו המעונה של החרשק ואכזריות סרבנותה של הדמות הנחשקת , של הצבי - העלם היפה , או הצבייה - העלמה היפיפיה . רוח תאבת תענוגות מאפיינת את * שירי היק " הצבעוניים , את תיאור המשקה המשמח לבב אנהר ואת תיאור המשתאות בגנים הפורחים , שכמו נענים בחדווה לצוו " אכול רשתה * גם אם מנמקים אותו בקול רפה ב * כי מחר נמות * . לעומתם שירי הגות קודרים , בעיקר מסוג * שירי הפריזמות * , שללו את העולם הזה שלילה מוחלטת , ביקשו לנדותו ולהתנתק ממנו , כפו על דאדם את זיכרק מותו , מילאו את החלל בקולם של הקברים ומתיהם , ובקירבה רבה לשירה דתית הטיפו לפנייה לאלהים ולעולם הבא . לפי ההשקפה שרווחה בתקופה הנדונה , המשורר לא היה אמור לבטא את רגשותיו * האמיתיים ' ולחשוף את סתרי ליבו ומעמקיו . היה עו4 לעצב את נרשאו בנאמנות לדרכי סוגתו , לעטרו ברשת צפופה של " קישוטים * בסגנק ה * בדיע", לארגן למגלימות הרמונית את כל חלקיו המשניים , לעשותו מושלם בברק לשונו , מדוחק במשקלו ובחרטתו , ולהעניק לו איכויות אסתטיות מעולות . לרשות המשורר עמד מאגר של * חומרים קונבנציונאלים * - מוטיבים וצורות לשוניות שאיפיינו כל אחת מסוגותק : עיר המקובלות . כך , למשל , צערה הנדיבות בדימויים של מים , את חץ הנדיב דימו לעננים , את תרומותיו לגשם נדבוש לנהר גועש בגלו , ם 4 רחב ידיים , היק האדום בכוסות הזכוכית השקופות היד אש בתל קרח או אבן האודם היקרה בבדולח , פני הדמות החשוקה בעטרת השיער השחור זרחו כירח או כשמש בסיחור הלילה , עיניה ירו חצים ממיתים , שפתיה אדמו מדם קרבנותיה , ועוד כיו"ב . מבחנו של המשורר היה בבטחך הניב השגור , בניסוח חדשני

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help