sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9b

אסטרונומיה , רפואה , בלשנות , מתמטיקה וכדומה , בנוסף על היצירה הדתית - לאומית שאף היא פילסה לעצמה דרכים חדירות ומקוריות . וכמו בותרבות העולם " הערבית , תפשה השירה מקום מרכזי מאוד גם בתרבות המתחדשת של יהחץ ספרד . השילוב ההרמוני בק התרבות היהח , ת והתרבות הערבית קשור מבחינה חברתית בהתפתחות מעמד תקיף ורב השפעה של יהודים ספרדים אמידים . היו ביניהם מקורבים לשלטונות , פקה - ים או * שרים', נושאי תארים ממלכתיים רשמיים , סוחרים גדולים ובעלי נכסים רבים . כידוע , מן החורבן הקדום ועד לתקופת ספרד הנהיגו את קהילות היהודים השונות - מכוח סמכותם הרוחנית ומכוח ההסכמה הציבורית - * תלמכם החכמים", גדולי התורה הנערצים בכל דור ודור . בספרד , בפעם הראשונה והיחידה בימי הביניים , עברה הנהגת הקהילות לידי אצולת העשירים . דרכי חייהם , שדמו מאוד לארחות חייה של האצולה המוסלמית השלטת , נעשו דגם - חיקוי לרבים . על פיהם נקבעו ערכי המוסר והחברה ובחסותם התפתחו המרכזים התרבותיים הגדולים של היהרסם . בדומה לשועי הערבים קיימו גם * שר - היהודים * חצרות * מפוארות . השרים משכו אליהם חבורות של משכילים , יתרים ומשוררים , השפיעו עליהם רוב טובה ותמכו בהם ביד נדיבה . שירת החול - בעקבות השירה הערבית עד לפריחתה בספרד היתה השירה העברית כמעט כויה שירת - קרדמו . יוצריה , הפייטנים , היו מעין שליחי ציבור , דוברי העם , קולה של עדת המתפללים , לא על עצמם שרו ולא את עולמם הפרטי ביטאו . אחד מחידושיה החשובים של ספרד היה ביצירת שירת - חול גדולה שבמשך מאות שנים עסקה בעולמו של הפרט , רגשותיו , הגיגיו , יחסיו עם דלתו , שמחותיו ועצבוניו . בהתנתקותה המוחלטת מן המערכת המסורתית של התפילה , בפתיחותה לשפע של תכנים שעד ימיה לא זכו לביטוי פיוטי , בחשיבות המכרעת שייחסה לעיצוב האמנותי ולערכיו האסתטיים , ובלכתה ביודעין ומתו בחירה בעקבות , שירת - העולם " הערבית , היתה השירה הזאת בעלת אופי תרבותי מהפכני במובהק , או4 הבולט בכל תולדות הספרות העברית . במאה העשירית , כאשר עשתה שירת החול העברית את צעדיה הראשונים , כבר הגיעה השירה הערבית לשיאי הישגיה . כבר היתה מושרשת בה , להלכה ולמעשה , החלוקה לסוגות

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help