sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בקיומה ( הנמצאת כבר בדברי חז"ל ) - רוב צדדיה שנויים במחלוקת . בדברים להלן אין כוונה למצות את התופעה , אלא להציג שתי שאלות ( לשתיהן זיקה לשאלת האמינות ההיסטורית ) , ולבחון את דרכי פתרונן בכלל ובמחקר המסורות על רבי במיוחד . השאלה הראשונה היא : האם מבחינת האמינות ההיסטורית והקרבה למציאות עם ישראל בארצו , מסורות ארץ ישראל עדיפות על מסורות בבל שהן בגדר מקבילות ? ואם התשובה חיובית , יש להוסיף ולשאול מה תרומת מסורות בבל לשחזור המציאות ההיסטורית בארץ ישראל ? מספר החוקרים המעניקים עדיפות למסורות ארץ ישראל גדל בהתמדה . כדברי ספראי ( תשמ"ח : 73 ) , " גלוי וידוע וברור לכל חוקר ולומד המשווה את המסופר במסורת הארץ - ישראלית למסררת בתלמרד הבבלי , כי המסורת הארץ - ישראלית עולה במהימנותה על זו שבתלמוד הבבלי " . עמדה זו של ספראי היא ביסוד עיונו הנזכר בסיפור על רבי ורפב"י - אחד משורת מסורות המספרות על חכמי ארץ ישראל ( 1983 : 161 - 180 ) . מחקר זה ( שראה אור לראשונה באנגלית ב - 1971 ) מעמיד על עומק ההבדלים בשני המרכזים , אך מאחר שעניינו הוא בירור " הגרעין ההיסטורי הממשי " שניתן לעמוד עליו " גם באותן המסורות המפליגות בתיאורים אגדיים " ( שם : 161 ) , הוא מצביע בעיקר על אופי התיאור האגדי בתלמוד הבמלי . גם מחקרו של פרידמן ( תשנ"ג ) מיוסד על מסורות מקבילות , וגם הוא סבור שבתחום ההיסטוריה יש לתת את משפט הבכורה למסורות ארץ ישראל , אך מסקנתו מכוונת לא רק להדגשת האופי הספרותי של המקבילות בבבלי , אלא גם למסקנות העולות ממנו כתשובה לשאלת תרומתן ההיסטורית . פרידמן בוחן שלוש חטיבות אגדה ( בלשונו : " קבצים ארוכים " ) בתלמוד הבבלי , והוא מזהה את מקורן בקבצים שהיו ערוכים כבר במקורות האגדה הארצישראלית . לדעתו , לזיהוי שלפנינו שתי פרשיות מקבילות - " פנים שונות של מעשה אחד , ולא ' תרי עובדי " ' ( שם : 121 ) - יש חשיבות רבה בתחום הפרשנות , המסירה , העריכה והסקת המסקנות ההיסטוריות . הואיל ויש " סבירות רבה שאין בסיס היסטורי לידיעות שאינן נמצאות אלא בהרחבה שבבבלי " , הוא מסיק : " לפני שתחפש את הגרעין ההיסטורי איפוא , עליך לחפש את הגרעין הספרותי , ולהעמיד מחקרך ההיסטורי עליו . בדרך זו אפשר לתקן הרבה מן הרשום במחקרים היסטוריים , לגבי המקורות שנדון בהם להלן " ( שם : 122 ) . אם כי פרידמן מגביל את תוקף מסקנתו לגבי המקורות שהוא דן בהם , ממחקרו מזדקר הצורך שעליו מצביע אפרון ( תש"ם : 131 ) - למתוח " קווי - הפרדה פנימיים בגופה של הספרות התלמודית בין ענפיה הארצישראליים לבין שלוחותיה הבבליות " . במחקריהם הנזכרים של ספראי ופרידמן נידונות אחדות מהמסורות על

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help