sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הרקע הריאלי של מעשיו של רבי יהודה הנשיא " ( שם ) , ורואה אותו כראיה ל " נסיונו של רבי להתיר את השמיטה בכללה " ( תשכ"ז : 12 ) . המסקנות של אלון וספראי שזורות גם בתיאורים היסטוריים אחרים , כגון לוין ( תשמ"ב : 116 פליקס ( תשמ"ז ) תוקף את המסקנות של אלון וספראי , אבל לא משום שהוא מטיל ספק באמינות ההיסטורית של המסופר , אלא משום שלהשקפתו קשה לקבל שרבי היה מוכן לבטל את השמיטה ( שם : 442 - 443 ) . לדעתו , הסיפור מספר על שנת שמיטה מסויימת , שהיה בה מחסור במזון , והשדות נתברכו בספיחים ; כשפגש רבי את רפב"י , הוא שאל אותו " ' מה עיבוריא עבידין ' - מה עושות התבואות , היינו מה מצב הספיחים , ונתכוון שרבי פינחס יסכים עמו שיש להתיר את הספיחים " ( שם : 443 ) . למרות ההבדלים במסקנות החוקרים , הצד השווה להם הוא בהנחה שהמוטיבים הבדיונים בסיפור אינם מפחיתים מהאמינות ההיסטורית של המוטיבים בעלי הצביון הריאלי ; שניתן ללמוד משהו מהימן על האיש רבי ועל תקופתו לפי חלק אחד של הסיפור ולהתעלם מחלקו השני . במחקר על רבי אין הד לאפשרות שרצונו של רבי להתיר שמיטה אינו משקף את פועלו של רבי באורה מהימן יותר מתיאור האש היורדת משמים , והמודעות לקשיים " הכרוכים בכל נסיון להפיק מידע היסטורי מהימן ומדויק מדבריהם של חז"ל " ( גפני [ תשנ"ג שאופיו הכלתי ריאלי מזדקר לעין . יתרה מזו : הניסיון להעלות את דמות רבי על פי " הגרעין ההיסטורי " שבמסורות כופה התעלמות מתרומת כל שאינו בגדר הגרעין ההיסטורי להבנת החותם שהטביע רבי בספרות חז"ל . לאור עניינו של החיבור לשרטט את דיוקנו של רבי על פי כל שסופר עליו , נראה לי נכון לוותר על ההבחנה בין המסורות לפי מהימנותן ההיסטורית . הבחירה להדגים את המצוי במחקר דווקא על פי סיפור מהתלמוד הירושלמי אינה מקרית . מצד אחד , היא נועדה להראות כי גם סיפור במקור ארצישראלי קדום יחסית כמו הירושלמי ( לדעת זוסמן [ תש"ן : 101 ] - המחצית השנייה של המאה הרביעית ) עשוי להעמיד בספק את ההנחה שהמאורע המסופר אכן התרחש ; מצד אחר , הואיל ולסיפור יש מקבילה שפניה שונים בתלמוד הבבלי , הוא דוגמה ההולמת גם את הזיקה בין שני העקרונות של העיון בדיוקנו של רבי . ההבדלים בין מסורת ארץ ישראל למסורת בבל התכונה השנייה המאפיינת את ספרות חז"ל היא ההבדלים בין המסורות של שני המרכזים של היהדות בתקופת חז"ל , ולכאורה היא מובנת מאליה . אף על פי כן , התופעה מורכבת ביותר , בעלת פנים אחדות , וזולת עצם ההכרה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help