sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שמטרתה לשמר עבור הדורות הבאים מידע על ' מה שבאמת קרה ' " ( גפני [ תשנ"ג תולדות עם ישראל בעשורים האחרונים . אף על פי כן , רוב המחקר שעניינו דמותו ופועלו של רבי מיוסד על הגישה שניסח פרידמן ( תשנ"ג : 122 ) : " על ידיעה ממעשי העולם הזה - ובמיוחד כשיש בה צביון פוליטי או ריאלי , שאין טעם מיוחד לחשוד במהימנותה - אפשר להניח שיש לה גרעין היסטורי , ולקבוע אותה ידיעה בתוך התיאורים ההיסטוריים של התקופה " . על פי גישה זו , ניתן להבחין במחקר שני כיוונים : תיאורים המיוסדים על " הגרעין ההיסטורי " בהתעלם מן הנופך האגדי של הטקסט השלם ; תיאורים המיוסדים על ההנחה שכל המסופר על רבי הוא " מה שאירע בדיוק " . הסקת מסקנות מן הסוג הראשון אופיינית לשחזור ההיסטוריה של תקופת רבי ופעילותו , ואילו הסקת המסקנות מן הסוג השני אופיינית בעיקר לתיאור תולדותיו של רבי האיש , אם בחיבורים המוקדשים לו בלבד , אם בערך המוקדש לו אצל היימאן ( תשכ"ד ) ואצל אחרים . נסתפק בהדגמת הכיוון הרווח במחקר ההיסטורי על פי מסורת אחת . בשתי סוגיות בירושלמי נמצא סיפור על רבי גר ' פנחס בן יאיר ( להלן : רפב"י ) . חלקו הראשון מספר כך : רבי בעא מישרי שמיטתא . רבי ביקש להתיר שמיטה . סלק רבי פנחס בן יאיר לגביה . עלה רבי פנחס בן יאיר אליו . אמר ליה : מה עיבוריא עבידין ? אמר לו : מה עושות התבואות ? אמר ליה : עולשין יפות . אמר לו : עולשין יפות . מה עיבוריא עבידין ? מה עושות התבואות ? אמר ליה : עולשין יפות . אמר לו : עולשין יפות . וידע רבי דלית הוא מסכמא עימיה . וידע רבי שאין הוא מסכים עמו . ( ירושלמי דמאי א , ג כב ע"א : תענית ג , א סו ע"ג ) בהמשך הסיפור , רפב"י נעתר להזמנתו של רבי לאכול עמו , אך משהוא רואה את הפרדות בחצרו הוא מכריז שלא יראה עוד את פניו . ניסיונותיו של רבי לפייסו עולים בתוהו , וכשיורדת אש משמים ומקיפה את רפב"י , מגיב רבי - מאחר שלא זכינו לשבוע ממנו בעולם הוה , נזכה ונשבע ממנו בעולם הבא . הסיפור הוא מאבני היסוד של שחזור תקנותיו של רבי בהלכות שמיטה . אלון ( תשל"א : 146 - 147 ) מסיק ממנו כי רפב"י " סירב להתארח אצלו [ אצל רבי - ע"מ ] ולהשתתף עמו בתקנה אחת ( היתר שמיטה ) " , ומציע כי " ההבחנה הכלכלית - הלאומית היא ששימשה בוודאי אף גורם לנסיונו של רבי לעקור את השמיטה בארץ - ישראל כולה " ( שם : 154 ) . ספראי דן בסיפור בשניים ממחקריו ( תשכ"ז : 12 ; 1983 : 166 - 170 ) . הוא מדגיש את " היסודות האגדיים " הרבים בסיפור ( 1983 : 168 ) , אבל מזהה ביסוד המסופר " את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help