sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא רבי יהודה הנשיא , המכונה רבי , עמד בראש הנהגת העם היהודי בארץ ישראל בדור האחרון של התנאים ( 180/170 - 220 לספירה ) . בימיו של רבי חלו התפתחויות מכריעות בכל תחומי החיים של העם היהודי , ושמו קשור בתודעת הדורות במפעל הגדול של עריכת המשנה - הקובץ הספרותי שעל פיו נערכה התוספתא ונתחברו שני התלמודים . אישיותו ופועלו הטביעו חותם בספרות חז"ל , בפרשנות הענפה של התלמודים והמדרשים , בחיבורי ראשונים ואחרונים , והחל ממחצית המאה ה - 19 גם במחקר המודרני . פרקים רבים מוקדשים לרבי בחקר תולדות עם ישראל בתקופת חז"ל ובחקר המשנה , ועליהם יש להוסיף את הערכים המיוחדים לו בחיבורים שעניינם תולדות תנאים ואמוראים ובאנציקלופדיות ( כגון אורבך [ תשכ"ח ] ) , ואת החיבורים שהוא במרכזם , כגון קוליץ ( תשמ"ט ) . לנוכח תשומת הלב הרבה שכבר זכה לה רבי , עשוי הקורא לשאול אם יש טעם או צורך לשוב ולדון באותן מסורות , והתשובה אינה במסורות לגופן אלא בדרך העיון בהן . החיבור בא לעיין בדמותו של רבי על פי שלושה עקרונות : הבחנה בין מסורות ארץ ישראל למסורות בבל ; ויתור על ההבחנה בין המסורות לפי מהימנותן ההיסטורית : הארת המסורות על פי הקשרן הספרותי . שלושת העקרונות מעוגנים בשלוש מתכונותיה של ספרות חז"ל , והסעיף הראשון מציג אותם על רקע אופן הדיון בשלוש התכונות במחקר . הסעיף השני מסביר את אוסף המסורות שביסוד החיבור , והשלישי מציג את מבנה העיון בדיוקנו של רבי . העקרונות המתודיים על רקע המחקו כמשתמע משם הספר , ההבחנה בין מסורות ארץ ישראל למסורות בבל היא העיקרון המנחה את העיון , אבל יש לה קשר הדוק לעיקרון השני , ונפתח בו . המהימנות ההיסטורית של המסורות ספרות חז"ל לא התכוונה לספר את תולדות עם ישראל בתקופתה או את תולדות האישים . חז"ל " לא עשו שום מאמץ מיוחד כדי לתאר ולשמר בכתובים את מה שידעו על מהלכם של המאורעות ההיסטוריים בדורם " ( ירושלמי [ תשמ"ח : 40 ] ) , ואין לחפש אצלם " גישה היסטורית - מדעית ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help