sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:448

התפשט . הוא הקיף את כל השטח שנודע אדור כך כרובע היהודי , והתנחלות יהודית משמעותית חדרה אף לתוך הרובע המוסלמי . צפיפות המגורים היהודית בעיר העתיקה היתה גבוהה מאד , וירושלים פרחה ושגשגה כמרכז יהודי , כאשר גם בשווקים , במלאכה ובמסחר החלו היהודים תופסים מקום יותר ויותר מרכזי . נראה כי המחצית השניה של המאה ה 19 היתה תקופת שיא בפריחת היישוב היהודי בעיר העתיקה . צפיפות האוכלוסין הגבוהה ותנאי המגורים הקשים בעיר העתיקה — במיוחד אצל היהודים — הם שגרמו לתהליך יציאת היהודים אל מחוץ לחומות ולבניית עיר יהודית חדשה , תהליך שנטלו בו חלק בני העדות השונות , אנשי 'הכוללים' וחברות בניה פרטיות . נראה שתחילה היה לאנשי העיר העתיקה קושי סובייקטיווי בנושא היציאה אל מחוץ לחומות . בעיני יהודים אלה , שעשו דרך ארוכה ועברו תלאות אין ספור על מנת להגיע לעיר הקדושה כדי לגור בה , ללמוד בתוכה , ואף לזכות להקבר באדמתה , או שנולדו בה וחיו את כל חייהם עד כה באווירתה , נחשבה רק העיר שבין החומות לירושלים האמיתית . לצאת מכאן , ויהא זה אפילו לצורך בניית עיר חדשה ששם ירושלים נקרא עליה , ואפילו לשם בניית מגורים חדשים ומרווחים — דבר זה לא נראה בעיניהם . רק משכלו כל הקיצין , התנאים בעיר העתיקה המשיכו להיות קשים ובחוץ החלה פורחת עיר חדשה ובריאה , החלו נכנעים גם הקיצוניים שבמתנגרים והתהליך נכנס למלוא תנופתו . תוך כדי ארבעת העשורים האחרונים של השלטון העות'מאני קמו כ 70 שבונות יהודיות חדשות בשטח שמחוץ לחומות . רובן ככולן נבנו ונתמלאו על ידי יוצאי העיר העתיקה . ירושלים היהודית הישנה היא שבנתה את ירושלים היהודית החדשה . גם במסגרת התמורה שלישית של המאה ה 9 ו מילאה העדה היהודית תפקיד מפתח . חלק ניכר מבני הקהילה היהודית בירושלים שמר על נתינותו הזרה וחסה בצל הקונסולים הזרים . מעצמות אירופיות שונות סייעו בידי הקהילה היהודית בהקמת מוסדות בריאות , חינוך וסעד ובתמיכה ממשית באנשי הקהילה . הרפורמות והליברליזציה שחלו בתחוקה העות'מאנית סללו את הדרך לגידול ניכר בעליה היהודית . הכמיהה העזה לעיר הקורש החלה מוצאת את ביטויה בגל גואה של עולים יהודים שהחלו מגיעים לעיר העתיקה . הפעולות הפילנתרופיות של מונטפיורי ורוטשילד החלו מכות גלים ברחבי קהילות ישראל שבמזרח , ותקוות משיחיות החלו להתעורר . ואם בראשית המאה ה 9 ו היו קשרי היהודים לירושלים מצומצמים ורופפים , הרי שבמרוצת המאה הלכו ונתעצמו , עד שנעשו לזרם חזק , מתמיד ובלתי פוסק . בנקודה אחת חייבים אנו להצביע על נסיגה שכבר החלה מסתמנת בסוף תקופת השלטון העות'מאני . עמדנו קודם על החיוב הרב שבתהליך יציאת היהודים מהעיר העתיקה לצורך בנייתה של ירושלים החדשה . אך היו לתהליך זה גם תוצאות שליליות . הבניה וההתפתחות של ירושלים היהודית החדשה הביאו לדעיכתה ולהתרוקנותה של ירושלים העתיקה מתושביה היהודיים . עד כמה שהדבר נראה מוזר , היישוב הישן של ירושלים העתיקה הוא שבנה את ירושלים החדשה , ואילו בנייתה של עיר חרשה זו היא שהביאה לשקיעתו ולגסיסתו של היישוב היהודי בעיר העתיקה . נרמה לנו כי רק היום , כעבור למעלה מ 100 שנה מאז החלה בנייתה של ירושלים החדשה , לומד היישוב היהודי בארץ ישראל להעריך ער כמה שגה בנטשו ובהזניחו את העיר העתיקה , ובד בבר עם שאיפותיו להמשך פיתוחה של ירושלים החדשה נושא הוא את עיניו להחזרת עטרת העיר העתיקה ל ^ שנה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help